Onko toimialasi uhattuna? Tarkkaile näitä merkkejä
Täydellinen myrsky, nexus of forces, nousee, kun kaikki vahvat voimat vaikuttavat samanaikaisesti. Digitaalisen vallankumouksen voi toteuttaa tällaisen myrskyn myötä, ja tällöin viisi ns. supervoimaa, the super distruptors, vaikuttavat samanaikaisesti.
Nämä voimat ja niiden välinen vuorovaikutus muuttaa jatkossa pelisääntöjä useimmissa yrityksissä. Automaattiohjauksella etenevissä perinteisiin sitoutuneissa organisaatioissa ne muodostavat merkittäviä uhkia. Sellaisille yrityksille, joilla on halua ja kykyä kehittää uusia, mukautettuja liiketoimintamalleja, ne muodostavat ainutlaatuisen mahdollisuuden kasvuun ja kehittymiseen.
Digitaalisessa muutoksessa on käytännössä kyse siitä, että kehitetään älykkäämpää, yksinkertaisempaa ja halvempaa – eli tehostetaan kysynnän ja tarjonnan välistä yhteyttä.
Asiakkaidemme ajatuksia
Tutkimusten mukaan suuri vähemmistö yrityksistä katsoo, että niillä on digitalisaatio siinä määrin hallussa, että tämä auttaa niitä erottumaan kilpailijoista.
Onko teillä kysynnän ja tarjonnan välillä älykkäät, yksinkertaiset ja halvat yhteydet?
Ei riitä, että perustetaan verkkokauppa, tuodaan toimintoja verkkoon tai tehdään mobiilisovellus. Tällainen johtaa pääsääntöisesti suureen sekaannukseen, ja tästä on aivan liikaa esimerkkejä.
Olennaista olisi avata uusia markkinoita vähentämällä transaktiokustannuksia ja kytkemällä kysyntä entistä tehokkaammin tarjontaan.
Tarkkaile näitä merkkejä:
Liiketoimintamallisi on haavoittuvainen, jos nämä 4 asiaa toteutuvat
Liiketoimintamalli voi olla haavoittuvainen, jos kohtaat nämä 4 transaktioihin liittyvää haastetta
Liiketoimintamalli voi olla haavoittuvainen, jos muut tarjoavat näitä vahvistettuja arvotarjouksia
Isot kansainväliset konsulttiyritykset, kuten McKinsey, Gartner ja esim. BCG ovat monella eri tavalla tulleet siihen johtopäätökseen, että yritysten on kyettävä katsomaan sekä lähelle että kauas. Tätä koskevia käsitteitä ovat mm. The Double Game, BiModal IT ja Focus In, Focus Out.
Esineiden internet (Internet of Things), jossa kaikki on yhteydessä toisiinsa, big data ja kehittyneet analyysit, pilvipalvelut, kognitiivinen tietojenkäsittely ja tekoäly, robotiikka ja 3D-tulostus muuttavat lähes kaikkia toimialoja. Mobile First ja SoMe-strategiat ovat ratkaisevia, jotta yritys voi onnistua vuoropuhelussa kuluttajan kanssa.