Lähitulevaisuudessa Googlen hakutulokset tulevat jakamaan tilan tekoälyn tuottamien tulosten kanssa, kun Google lanseeraa ns. Search Generative Experiencen. Jokainen, joka haluaa näkyä hakutuloksissa, tulee kohtaamaan uusia haasteita näkyvyydessä, mutta myös uusia mahdollisuuksia.
Vaikka tekoälyn tarkka rankingiin liittyvä logiikka ei ole julkista tietoa, voimme tehdä tiettyjä oletuksia siitä, mitä tekoälytuloksiin mukaan pääseminen vaatii. Pyrimme valottamaan aihetta muutaman kysymyksen kautta.
Internetistä ei ole karttaa ja se on lisäksi valtavan suuri. Jos kartta löytyisi, se vanhentuisi sekunneissa, koska uusia sivuja ja tietoja lisätään jatkuvasti. Saadakseen yleiskuvan verkossa olevista sisällöistä ja sivustoista, tekoäly hakukoneiden lailla hyödyntää crawlereita eli indeksointirobotteja, jotka liikkuvat verkossa linkkejä pitkin verkkotunnuksesta toiseen.
Ero on esitetyissä tuloksissa. Hakiessasi matkaopasta Barcelonaan, näet perinteisessä haussa lähinnä linkkejä matkaoppaisiin, mutta tekoälyn tuottamassa kootussa hakutuloksessa voi olla matkaoppaan lisäksi mukana linkkejä lentoyhtiöiden sivuille, hotellisivustoille ja ravintoloihin eli vastaus on laajempi. Tekoäly ymmärtää aikeen paremmin: Barcelonaan pitää todennäköisesti lentää, jossain pitää majoittua ja jossain syödä.
Vaikka tekoälyn tuottamat vastaukset tulevat tulevaisuudessa viemään paljon tilaa perinteisiltä orgaanisilta hakutuloksilta, tulee tekoälyn tuottama vastaus kuitenkin listaamaan tietolähteet ja tuotelinkit, joiden pohjalta vastaus on luotu. Näissä lähteissä näkyminen tulee olemaan suuri etu samaan tapaan kuin nykyään Googlen kolmen parhaan joukkoon sijoittuminen.
Mutta voiko generatiiviselle tekoälylle optimoida samalla tavalla kuin hakukoneelle?
Vastaus on ”periaatteessa kyllä”.
Koska generatiivinen tekoäly käyttäytyy hakukoneen lailla, voimme olettaa että optimoinnista on hyötyä kuten nytkin. Alla optimointitaktiikoita, joiden tärkeys tulee todennäköisesti säilymään:
Tekninen SEO tulee entistä tärkeämmäksi
Universaali muotoilu
Markup eli strukturoitu data
Relevanssi, uutisten arvo ja laatu
Muutoksia on kuitenkin luvassa. Osa tutuista optimointitavoista ei ehkä tule puremaan enää niin hyvin, kun taas osan painoarvo kasvaa entisestään.
Vähemmän keskittymistä avainsanoihin
Tyypilliset Black Hat -strategiat SEO:ssa eivät toimi
Tuore sisältö korostuu entisestään
Sisällön kattavuuteen tulee kiinnittää huomiota
Jos sinulla on verkkosivusto ja haluat näkyä hakutuloksissa, joudut tulevaisuudessa kohtaamaan generatiivisen tekoälyn vaikutukset hakutuloksiin. Pohjan on oltava kunnossa, mutta se ei välttämättä riitä, koska kyseessä on erilainen ja älykkäämpi teknologia. Optimointi tekoälylle on kuitenkin tällä hetkellä vielä ns. "musta laatikko". Voimme siis vain päätellä, mihin kannattaa keskittyä olemassa olevan tiedon valossa.
Tekoälylle optimoinnilla on todennäköisesti rooli hakukoneoptimoinnin rinnalla, koska ne ovat monilta osin päällekkäisiä. Tekoälyn optimointi on kuitenkin vielä lapsenkengissä, mutta kehittyy varmasti nopeastikin Googlen uuden Search Generative Experiencen lanseerauksen myötä.
Odotellessamme uutta SGE:tä, on paljon mitä voidaan tehdä hakukonenäkyvyyden eteen! Jos tarvitset apua hakukoneoptimointiin liittyen, niin ota yhteyttä janne.miettinen@knowit.fi ja sovitaan tapaaminen.
Voit myös käydä tutustumassa hakukonemarkkinoinnin tai webanalytiikan palveluihimme. Nostetaan yhdessä palvelusi hakukonenäkyvyys uudelle tasolle!