Skip to content

Onko tekoälylle optimointi uusi SEO?

Lähitulevaisuudessa Googlen hakutulokset tulevat jakamaan tilan tekoälyn tuottamien tulosten kanssa, kun Google lanseeraa ns. Search Generative Experiencen. Jokainen, joka haluaa näkyä hakutuloksissa, tulee kohtaamaan uusia haasteita näkyvyydessä, mutta myös uusia mahdollisuuksia. 

Vaikka tekoälyn tarkka rankingiin liittyvä logiikka ei ole julkista tietoa, voimme tehdä tiettyjä oletuksia siitä, mitä tekoälytuloksiin mukaan pääseminen vaatii. Pyrimme valottamaan aihetta muutaman kysymyksen kautta.  

Miten generatiivinen tekoäly kerää tietoa Internetistä ja miten tulokset eroaa vanhasta? 

Internetistä ei ole karttaa ja se on lisäksi valtavan suuri. Jos kartta löytyisi, se vanhentuisi sekunneissa, koska uusia sivuja ja tietoja lisätään jatkuvasti. Saadakseen yleiskuvan verkossa olevista sisällöistä ja sivustoista, tekoäly hakukoneiden lailla hyödyntää crawlereita eli indeksointirobotteja, jotka liikkuvat verkossa linkkejä pitkin verkkotunnuksesta toiseen.  

Miten tekoäly hakee tietoa

Ero on esitetyissä tuloksissa. Hakiessasi matkaopasta Barcelonaan, näet perinteisessä haussa lähinnä linkkejä matkaoppaisiin, mutta tekoälyn tuottamassa kootussa hakutuloksessa voi olla matkaoppaan lisäksi mukana linkkejä lentoyhtiöiden sivuille, hotellisivustoille ja ravintoloihin eli vastaus on laajempi. Tekoäly ymmärtää aikeen paremmin: Barcelonaan pitää todennäköisesti lentää, jossain pitää majoittua ja jossain syödä.  

Vaikka tekoälyn tuottamat vastaukset tulevat tulevaisuudessa viemään paljon tilaa perinteisiltä orgaanisilta hakutuloksilta, tulee tekoälyn tuottama vastaus kuitenkin listaamaan tietolähteet ja tuotelinkit, joiden pohjalta vastaus on luotu. Näissä lähteissä näkyminen tulee olemaan suuri etu samaan tapaan kuin nykyään Googlen kolmen parhaan joukkoon sijoittuminen.   

Mutta voiko generatiiviselle tekoälylle optimoida samalla tavalla kuin hakukoneelle?  

Vastaus on ”periaatteessa kyllä”.  

Koska generatiivinen tekoäly käyttäytyy hakukoneen lailla, voimme olettaa että optimoinnista on hyötyä kuten nytkin.  Alla optimointitaktiikoita, joiden tärkeys tulee todennäköisesti säilymään: 

Tekninen SEO tulee entistä tärkeämmäksi  

  • Tekninen SEOvarmistaa, että indeksointirobotit pääsevät sivustollesi helposti. Jos tekoäly käyttää samaa keinoa sisällön kartoittamiseen, tulee jatkossakin keskittyä tekniseen SEO:on.  

Universaali muotoilu  

  • Jos kysyt ChatGPT:ltä, miten sivustot voivat sijoittua hyvin tekoälyn luomissa tuloksissa, toistavat vastaukset kerta toisensa jälkeen käsitettä universaali muotoilu. Kaikkien verkkosivuston omistavien tulisi olla perillä universaalin muotoilun periaatteista ja toteuttaa niitä sivustollaan. 

Markup eli strukturoitu data 

  • Muista hyödyntää strukturoitua dataa eli korostaa hakukoneille sivustosi tärkeitä sisältöjä, kuten artikkeleita ja organisaatiotietoja. Tämä auttaa indeksointirobotteja ymmärtämään paremmin, mistä sivustossasi on kyse.  

Relevanssi, uutisten arvo ja laatu  

  • Sisällön laatu ja hyöty käyttäjälle tulevat jatkossakin vaikuttamaan sijoituksiin. Aikasensitiivisissä aiheissa myös sisällön tuoreus on tärkeää. 

 Uusi sisältö auttaa sijoittumaan hakukoneissa

Muutoksia on kuitenkin luvassa. Osa tutuista optimointitavoista ei ehkä tule puremaan enää niin hyvin, kun taas osan painoarvo kasvaa entisestään.   

Vähemmän keskittymistä avainsanoihin  

  • Large Language Model (LLM), generatiivisen tekoälyn takana oleva teknologia, ymmärtää paremmin sisällön ja kontekstin kuin perinteiset hakukoneet. Se jäljittelee paremmin sitä, miten ihmiset ymmärtävät sisältöä, kuin miten hakukoneet arvioivat kirjoitettua tekstiä. Tällöin sisällön teema tulee korostumaan enemmän yksittäisillä hakusanoilla optimoinnin sijaan.  

Tyypilliset Black Hat -strategiat SEO:ssa eivät toimi  

  • SEO:ssa jotkut vielä käyttävät niin kutsuttuja black hat -strategioita huijatakseen hakukoneita Googlen ohjeiden vastaisella tavalla, kuten esim. lisäämällä sivuston valkoiseen taustaan hakusanoja valkoisella tai ostamalla ulkoisia linkkejä. Tekoälyn pitäisi pystyä näkemään näiden läpi paremmin ja arvioimaan, onko sisältö oikeasti laadukasta.

Tuore sisältö korostuu entisestään 

  • Koska tekoäly pyrkii koko ajan oppimaan uutta, voimme olettaa, että uuden, ajankohtaisen sisällön painoarvo tulee nousemaan entisestään.  

Sisällön kattavuuteen tulee kiinnittää huomiota 

  • Koska tekoäly käyttää neuroverkkoja aiheiden ymmärtämiseen, voimme olettaa, että se tutkii haettua aihetta laajemmin ja ns. suuremmalla uteliaisuudella. Jotta tekoäly näkisi sisällön asiantuntijasisältönä ja käyttäisi sitä lähteenä, on sisällön tarjottava hyvin kattava katsaus aiheeseen. 

Jos sinulla on verkkosivusto ja haluat näkyä hakutuloksissa, joudut tulevaisuudessa kohtaamaan generatiivisen tekoälyn vaikutukset hakutuloksiin. Pohjan on oltava kunnossa, mutta se ei välttämättä riitä, koska kyseessä on erilainen ja älykkäämpi teknologia. Optimointi tekoälylle on kuitenkin tällä hetkellä vielä ns. "musta laatikko". Voimme siis vain päätellä, mihin kannattaa keskittyä olemassa olevan tiedon valossa.  

Syrjäyttääkö tekoälylle optimointi perinteisen SEOn?   

Tekoälylle optimoinnilla on todennäköisesti rooli hakukoneoptimoinnin rinnalla, koska ne ovat monilta osin päällekkäisiä. Tekoälyn optimointi on kuitenkin vielä lapsenkengissä, mutta kehittyy varmasti nopeastikin Googlen uuden Search Generative Experiencen lanseerauksen myötä.   

Odotellessamme uutta SGE:tä, on paljon mitä voidaan tehdä hakukonenäkyvyyden eteen! Jos tarvitset apua hakukoneoptimointiin liittyen, niin ota yhteyttä janne.miettinen@knowit.fi ja sovitaan tapaaminen.

Voit myös käydä tutustumassa hakukonemarkkinoinnin tai webanalytiikan palveluihimme. Nostetaan yhdessä palvelusi hakukonenäkyvyys uudelle tasolle!