FinOps ei ole pelkkä kustannusten alentamisen kuuri
FinOps saattaa olla monelle päättäjälle tuttu termi pilvipalveluiden kustannuksista, optimoinnista ja budjetoinnista puhuttaessa. FinOps on yleisesti ymmärretty ehkä IT-osaston vastuulla olevana sisäisenä toimintamallina, joka ei suoranaisesti kosketa liiketoimintaa.
Se on saatettu nähdä kustannusten alentamisen hankkeena osana säästöohjelmaa tai budjettikuria, tai teknisenä työkaluna IT-osaston taloudellisten toimenpiteiden valvomiseksi. Kyse ei kuitenkaan ole säästötyökalusta, jossa FinOps-firma saapuu paikalle ja kustannukset saadaan nappia painamalla alas.
FinOps ≠ kustannusten optimointi
Lähes jokaisella yrityksellä on jonkinlainen kustannusten optimointiohjelma pilvipalveluiden suhteen, se on oletusarvoista. Kustannuksia seurataan, säästöjä etsitään, kulut pyritään pitämään kurissa. Pilvialustapalveluntarjoajien säästötyökaluja hyödynnetään ja pitempiaikaisten sitoumusten tuomia kustannusetuja tarkastellaan.
Tämä on kuitenkin vain pintaraapaisu FinOpsin maailmaan, joka on paljon enemmän kuin yksittäisiä optimointitoimenpiteitä. Kun kustannusoptimointi tulee monesti “ylhäältäpäin” käskynä säästää, FinOps on kulttuurilähtöistä. FinOps on koko organisaation kattava, jatkuva prosessi, joka yhdistää talouden, liiketoiminnan ja teknologian saumattomasti pilvikustannusten hallintaan.
Se tuo jatkuvan näkyvyyden ja kontrollin kustannuksiin, tekee taloudellisen hallinnan ketteräksi ja varmistaa, että pilvi-investoinnit tukevat pitkäjänteisesti liiketoiminnan kasvua – ei vain säästöjä. Jos FinOpsin potentiaalia ei hyödynnetä, pilvi-investointien tuoma arvo jää vajaaksi ja kilpailuetu käyttämättä.
FinOps on monella täysin alkutekijöissään
Monissa suomalaisissa yrityksissä FinOps kuitenkin loistaa poissaolollaan tai on vasta alkutekijöissään, heijasteena laajemmasta kansainvälisestä tilanteesta. McKinseyn tutkimuksen mukaan monet organisaatiot eivät kehitä FinOps-käytäntöjä täyteen mittakaavaan ennen kuin pilvikulut ylittävät 100 miljoonaa dollaria vuodessa (McKinsey, 2023). Myös ITPro:n raportin mukaan, vaikka kustannusten optimointi on yleisesti käytössä, todellinen FinOps-kulttuuri on monilla yrityksillä vielä kehitysvaiheessa (ITPro, 2023). Erityisesti pienemmissä yrityksissä FinOpsin kypsyystaso on todennäköisesti vielä hyvin alhainen.
FinOpsin puuttuminen näkyy organisaatioissa ennen kaikkea reaktiivisuutena ja näkyvyyden puutteena, erityisesti pilvikustannusten hallinnassa. Liiketoiminnan vetäjä saattaa samaistua tilanteeseen, jossa kustannuksiin reagoidaan vaiheessa, jossa lasku on jo tullut. Suurta laskua tarkastellaan jälkikäteen ja pohditaan, mihin rahat on käytetty ja mitä niillä on saavutettu.
Tällöin ei ole tarvittavaa näkyvyyttä siitä, mitkä projektit tai kehitystoimet ovat aiheuttaneet kustannukset. Ollaan tilanteessa, jossa kehitystiimi joutuu ehkä puolustamaan kustannuksia jälkikäteen, kun olisi voitu toimia ennakoivasti ja optimoida resursseja jo aikaisessa vaiheessa. FinOps-mallin puuttuessa organisaatio ei pysty optimoimaan pilvikustannuksiaan riittävästi, ja tämä johtaa resurssien tehottomaan käyttöön ja jatkuvan kulukuurin noidankehään. Erityisesti skaalautuvuus on haasteellista, jos ei ole tarkkaa kuvaa siitä, miten kustannukset muuttuvat käyttäjämäärän kasvaessa.
FinOps vapauttaa budjettia innovaatioihin
FinOps tarjoaa mahdollisuuden tehdä enemmän pienemmillä resursseilla. Budjetit ovat yleensä tiukasti lukittuja, jolloin uusia varoja innovaatioihin on vaikea löytää. FinOps toimii tässä tilanteessa mahdollistajana: se tuo esiin säästöjä nykyisestä toiminnasta optimoimalla pilvikustannuksia ja tehostamalla resurssien käyttöä.
Kun arkkitehtuurin ja ratkaisujen suunnittelussa otetaan alusta asti huomioon kustannustehokkuus, yritys pystyy vähentämään kokonaiskustannuksia ja vapauttamaan rahaa uuden kehittämiseen – ilman lisärahoitusta. Jos FinOpsin käytännöt on omaksuttu oikein, kustannusdataa kerätään, analysoidaan ja visualisoidaan, mikä mahdollistaa kustannustehokkaat päätökset ja resurssien optimoinnin ennakoivasti.
Kehitystyön hidastuminen säästötoimenpiteiden takia jää pois, koska kustannusten ja resurssien hallinta sujuu niin, että kehitys voi jatkua sulavasti. Näin myös investointi uusiin teknologioihin, kuten tekoälyyn, koneoppimiseen tai muihin merkittävää liiketoimintahyötyä tuoviin palveluihin on mahdollista.
Tämä luo tilaa jatkuvalle innovoinnille ilman pelkoa siitä, että pilvikulut syövät nämä mahdollisuudet. Sen sijaan, että kvartaalin lopussa jouduttaisiin miettimään kiireellisiä säästötoimenpiteitä tai pohtimaan, mistä kustannukset tulevat, voidaan keskittyä strategiseen budjetin hallintaan ja liiketoiminnan kehittämiseen.
FinOps tuo organisaatiollesi jatkuvan näkyvyyden ja hallinnan pilvikustannuksiin. Se ei vain vähennä kuluja, vaan mahdollistaa strategisen resurssien käytön, joka tukee kasvua ja innovaatioita. Nyt on aika ottaa FinOps käyttöön ja siirtyä ennakoivaan kustannusten hallintaan – kilpailuedun säilyttämiseksi ja resurssien vapauttamiseksi tulevaisuuden innovaatioihin.
Lähteet:
- McKinsey & Company. (2023). The FinOps way: How to avoid the pitfalls to realizing cloud’s value.
- ITPro. (2023). Understanding Cloud Cost Optimization and FinOps Practices.
Kirjoittaja: Jali Pieskä (Head of Offering, Principal Consultant) vastaa Knowitilla pilvipalveluiden kehittämisestä ja siitä, että ne tukevat asiakkaiden pilvimatkaa modernilla ja kustannustehokkaalla tavalla. Roolissaan Jali pyrkii kehittämään pilvipalveluiden parhaiden käytänteiden mukaisia tapoja toteuttaa pilviarkkitehtuureja asiakkaiden ympäristöissä.
Haluatko kuulla lisää FinOpsista?
Keskustelemme miellellämme lisää aiheesta ja autamme kohti pilvipalveluiden parasta arvon tuottoa. Ota vain meihin yhteyttä!
Hyvä tapa päästä heti alkuun FinOpsin kanssa on aloittaa nykytilan katselmoinnilla organisaatiosi valmiuksien selvittämiseksi. Myös jatkuvat palvelumme ovat FinOpsin ytimessä, mahdollistamassa reaaliaikaista näkyvyyttä, kustannustehokkuutta ja proaktiivista hallintaa pilviresursseissa. Tutustu ylläpito- ja hallintapalveluihimme täällä.
Olemme Microsoft, AWS ja Google Cloud –kumppani.
Ota yhteyttä