Verkkoanalytiikkaan liittyvät muutokset ja lainsäädännön uudistukset saavat monet pohtimaan verkkosivustojen analytiikkatyökaluihin liittyviä tarpeita. Samalla kun web-analytiikka on tärkeä osa päätöksentekoa, se on muuttumassa yhä teknisemmäksi, säännellymmäksi ja vaatii investointeja.
Verkkoanalytiikan työkalut, toimintatavat ja teknologiat muuttuvat jatkuvasti. Lisäksi kokonaisuuteen vaikuttaa huomattavasti integraatioiden määrä, erilaiset tarpeet ja yksityisyyden suojan nykyehdot. Tämän blogin tarkoituksena on avata mihin kannattaa kiinnittää huomiota verkkosivuston analytiikkatyökalun ominaisuuksissa ja valinnassa. Kirjoituksen lopussa on myös avattu eri analytiikkatyökalujen hinnoittelumalleja ja ominaisuuksia.
Tässä blogissa mainitut yksityiskohdat ovat tämänhetkinen näkemyksemme työkaluista ja tilanne voi olla tulevaisuudessa toinen.
Vielä yli 10 vuotta sitten datan keräämisessä ja analysoimisessa vallitsi villi länsi. Tietoa kerättiin ilman käyttäjien suostumusta ja niiden avulla pystyttiin luomaan vuosi toisensa jälkeen yhä tarkempia ja tarkempia asiakasprofiileja. Dataa oli paljon ja sitä kerättiin – vaikka itse kerättyä dataa ei olisi käytetty mihinkään. Analytiikkatyökalut saatiin otettua käyttöön melko pienellä panostuksella.
Miten analytiikka on muuttunut niistä ajoista? Yksityisyys on asettanut omat rajansa datan keräämiseen ja se on hyvä asia. On tärkeää, että tarkastelemme dataa niiden metriikoiden kautta, jotka ovat liiketoiminnalle tärkeitä. Analytiikka vaatii yhä teknisempiä ratkaisuja toimivan kokonaisuuden saavuttamiseksi. Keskustelua käydään tietovarastojen volyymikohtaisista hinnoittelumalleista, palvelinpohjaisesta seurannasta tai erilaisten mainonnallisten rajapintojen käyttöönotosta. Nämä aiheet voivat helposti sekoittaa digitaalisen ammattilaisen, joten niistä on aina hyvä oppia lisää.
Seuraavassa osiossa avataan muutamia kokonaisuuksia, mitä kannattaa pohtia analytiikkatyökalun valinnassa.
Sivulataukset, kävijät, liikenteenlähteet.. dataa tulee ovista ja ikkunoista mutta mitä sitten?
Olemme tottuneet katsomaan dataa raportoinnin näkökulmasta. Varsinkin verkkoanalytiikassa helposti seuraamme oletuksena saatuja metriikoita käyttäjämääristä sessioihin työkalusta riippumatta. Jos verkkosivuston analytiikasta haluaa saada ylös tietoa päätöksenteon tueksi, on osattava liittää liiketoiminnan tavoitteet verkkosivuston tavoitteiden kanssa. On paljon helpompaa päättää seuraavia toimenpiteitä kasvun saavuttamiseksi, kun mitattavat metriikat on valittu tarkasti liiketoimintaa reflektoiden. Tällöin ei tuijoteta pelkästään peräpeiliin, vaan palveluita voidaan kehittää proaktiivisesti analytiikkatyökalujen keräämien tietojen avulla ja mitattuihin tietoihin perustuen.
Jos yrityksesi liiketoiminta perustuu vahvasti verkkokauppaan ja verkkomainontaan, voi Google Analytics 4 olla vahvin vaihtoehto analytiikkatyökaluista. Julkisen sektorin puolella taas Piwik Pro ja Matomo voivat sopia yrityksen tavoitteisiin paremmin.
Yksityisyys on asetettu korkeammalle jalustalle verrattuna siihen mitä se oli 10 vuotta sitten. Yksityisyyden ja tietoturvan osalta kannattaa selvittää onko analytiikkatyökalu GDPR-yhteensopiva, missä data säilytetään, mitä tietoja työkalu kerää ja voidaanko tiedonkeruuta rajoittaa millään tavoilla. Uusi tietosuojakehys Euroopan ja USA:n väliseen tiedonsiirtoon liittyen todettiin riittäväksi kesällä 2023 ja siitä voi lukea lisää artikkelissa Uusi tietosuojakehys EU-US tiedonsiirtoon – kehottaa teknologiajättejä hakemaan sertifikaatin.
Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota evästesuostumuksien hallintaan ja siihen, täyttääkö nykyinen ratkaisu nykyiset yksityisyyden ehdot. Analytiikkatyökalussa voi olla sisäänrakennettuna evästesuostumuksien hallinta, joten se voi helposti olla yksi valttikortti työkalun valinnassa.
Yksityisyyden ja tietosuojan ollessa tärkein ominaisuus analytiikkatyökalulle, tulisi käyttäjän harkita ensimmäisenä Matomoa ja Piwik Prota.
Toiset analytiikkatyökalut saa käyttöön ilmaiseksi ja toisissa mukana tulee erilaisia kustannuksia. Lisenssimaksut on useimmiten sidottu tapahtumamääriin (tapahtumat/events) ja kuukausikustannukset voivat vaihdella suuresti liikennemäärästä riippuen. Lisenssiin voi sisältyä yksi tai useampi sivusto, joten tämäkin kannattaa tarkistaa jos yrityksellä on useita eri domaineja käytössä.
Analytiikkatyökalu voi sellaisenaan olla myös hyvin staattinen. Yleensä sen tietoja voidaan kuitenkin rikastaa esimerkiksi maksullisilla liitännäisillä ja muilla ominaisuuksilla kuten datavarastoilla, lämpökartoilla tai orgaanisen liikenteen tiedoilla Google Search Consolesta.
Verkkoanalytiikassa ei ole pelkästään työkalusta, mutta myös siitä kuka sitä käyttää ja miten. Analytiikkaratkaisuissa keskustellaan isoista kokonaisuuksissa ja on hyvä tiedostaa mihin omat resurssit riittävät, vai tarvitaanko avuksi ulkoista kumppania. Kun kyseeseen tulee analytiikan teknistyminen (mm. pilvipalvelut, tietovarastot, datastrategia, itse ylläpidetty palvelin) ja yksityisyyden hallinnointi, on hyvä ymmärtää mihin oman organisaation rajat asetetaan ja milloin ulkopuolinen apu on paikallaan.
Datasta saadaan muodostettua arvoa monilla eri tavoilla. Dataa kannattaa rikastaa muulla tiedolla (markkinoinnin data, hakukoneet jne. ) ja se on hyvä visualisoida sellaiseen muotoon, että siitä on helppo tehdä johtopäätöksiä. Monissa analytiikkatyökaluissa on oletuksena tietyt integrointi- ja visualisointimahdollisuudet, mutta monille yrityksille tämä ei yksinään riitä. Tueksi otettavia visualisointityökaluja löytyy useampia, näistä hyvinä ja suosittuina esimerkkeinä toimivat Looker Studio (ent. Google Data Studio), Tableau tai Microsoft Power Bi.
Datan visualisoinnissa tulee huomioida myös datan säilyttäminen. Googlen Universal Analytics säilytti dataa tarvittaessa ikuisuuden, kun taas Google Analytics 4 säilyttää käyttäjädataa valinnan mukaan vain 2-14kk ajan. Googlen 360 -ratkaisun käyttäjillä dataa voi säilöä maksimissaan 50kk. Visualisointi voi olla haastavaa jos dataa pitää tarkastella laajemmalla aikavälillä, mutta sitä löytyy työkalusta vain reilun vuoden ajalta. Tällöin erilaiset tietovarastoratkaisut, kuten Google BigQuery, voivat olla sopiva ratkaisu. Tietovaraston avulla tietoa voidaan säilyttää niin kauan kuin haluaa, joka mahdollistaa vuosittaisten raporttien tarkastelun pidemmällä aikajänteellä.
Piwik PRO on eurooppalainen analytiikkatyökalu, joka mahdollistaa datan säilytyksen EU:n sisällä, EU-omisteisilla palvelimilla. Käyttöliittymä ja raportit muistuttavat hyvin paljon Universal Analyticsin (GA3) vastaavia.
Lisenssien osalta Piwik PRO:sta on saatavilla kaksi versiota: ilmainen Piwik PRO Core ja maksullinen Piwik PRO Enterprise
Ominaisuudet listattuna:
Matomo on avoimen lähdekoodin web-analytiikkatyökalu, joka on helposti kustomoitavissa. Se on suosittu julkisen sektorin palveluissa tietosuojan ja turvallisuutensa ansiosta. Matomoa voidaan hyödyntää ilman evästelupaa tietyillä rajoituksilla.
Matomosta on saatavilla kaksi versiota:
Matomo Cloud:in ominaisuuksia listattuna:
Google Analytics on ylivoimaisesti käytetyin web-analytiikkatyökalu. Google Analytics 4 on palvelun viimeisin versio, jota kehitetään nopealla vauhdilla edelleen. Aikaisempi Universal Analytics (GA3) poistui käytöstä 1.7.2023.
Lisensoinnin osalta Google Analytics 4 on ilmainen työkalu. Suuremmille yrityksille Google tarjoaa maksullista Google Analytics 360 –työkalua, joka poistaa tiettyjä rajoituksia.
Ominaisuudet listattuna
Analytiikkatyökalun valjastaminen yrityksen käyttöön kasvun saavuttamiseksi vaatii sekä liiketoimintaosaamista että teknistä tietotaitoa. Yrityksen tavoitteet ja tarpeet tulee ottaa työkalun valinnassa huomioon kokonaisvaltaisesti ja samalla kiinnittää huomio käyttäjien yksityisyyteen.
Ota yhteyttä ja muutetaan staattinen datasi päätöksenteon tueksi!
Janne Miettinen, Lead Consultant Data and Marketing
janne.miettinen@knowit.fi
+358 50 4382805
Digitaalinen näkyvyys
Hakukonemarkkinointi
Hakukoneoptimointi (SEO)