Toinen ketterän kehittämisen onnen avain − Hyväksy muutos!
Toivottavasti olet jo päässyt sovittelemaan ensimmäistä onnen avainta, jossa keskityttiin asiakkaan tarpeiden tyydyttämiseen. Voit lukea blogisarjan edellisen kirjoituksen tästä.
Nyt sukellamme toiseen onnen avaimeen, joka käsittelee muutoksen hyväksymistä.
Vuosien mittaan tehdyt useat tutkimukset osoittavat, että 45-80 prosenttia valmiin tuotteen ominaisuuksista on huonosti käytettyjä tai jopa kokonaan käyttämättömiä. Mistä johtuu, että on käytetty runsaasti rahaa, aikaa ja resursseja tuottamaan jotain, mikä ei tuotakaan arvoa kenellekään, eikä kukaan halua sitä käyttää. Miten päästäisiin tehokkaampaan ominaisuuksien hyödyntämiseen?
Tähän voisi tulla auttavaksi asiaksi toinen onnen avain eli ketteryyden toinen periaate:
”Otamme vastaan muuttuvat vaatimukset myös kehityksen myöhäisessä vaiheessa. Ketterät menetelmät hyödyntävät muutosta asiakkaan kilpailukyvyn edistämiseksi.”
Toinen periaate on Kent Beckin eXtreme Programming -kirjan alaotsikko. Tähän periaatteeseen on linkitetty kaksi käsitettä:
- Tulevaisuutta ei voi ennustaa, joten hyväksy muutos.
- Tarvittavista ominaisuuksia ei tiedetä ennen kuin niitä kokeillaan – päätä myöhäisessä vaiheessa.
Ylistä muutosta. Toteuta muutokset jopa silloin, kun asiakas pyytää niitä myöhäisessä vaiheessa. Miksi odottaisit toista hanketta tutkiaksesi toista vaihtoehtoa, kun voit tehdä sen nyt ja saada tulokset välittömästi.
Hyväksy muutos
On helppo sanoa, että ottakaa käyttöön muutosmyönteinen ajattelu ja toiminta kehittämisessä, mutta asian todellinen omaksuminen voi ollakin yllättävän haastavaa. Todellisessa elämässä monilla on vaikeuksia toimia aidosti muutosmyönteisesti. Miksi tämä johtuu?
Monet muutokset sisältävät tunteita ja ihmisten voi olla vaikea tunnustaa, että alun perin on haluttu asioita, jotka osoittautuvat ajan kuluessa vääränlaisiksi. Asiakas on voinut toivoa vääränlaisia ominaisuuksia tuotteelle tai hän on voinut arvottaa eri tuoteominaisuuksia järjestykseen, mikä ei tuotakaan siltä odotettua arvoa. Kehittäjät taas ovat kertaalleen sitoutuneet toimittamaan sovittuja ominaisuuksia sovitussa järjestyksessä, ja voi olla hankala muuttaa kehityssuuntaa, johon on kerran lähdetty.
Suurin osa kehittäjistä on ylpeitä siitä, mitä he tekevät. He haluavat toimittaa laadukkaita tuotteita, joilla vastataan käyttäjien tarpeisiin. Muutos voi uhata tätä, koska siinä kyseenalaistetaan jo tehtyä työtä ja valittuja ratkaisuja. On turhauttavaa tehdä jotain ja hetken kuluttua kuulla, että onkin tehtävä jotain muuta tai eri tavalla. Ei tunnu hyvältä, että on käyttänyt aikaa johonkin, jota nyt ei tarvitakaan tai arvosteta.
Miten siis muuttaa asetelmaa, niin että muutos olisi helpompaa? Avain asian todelliseen ymmärtämiseen lähteen tiimin asettumisesta asiakkaan asemaan. Asiakkaan ei todellakaan ole helppoa kertoa olleensa väärässä tai tehneensä vääriä priorisointeja, joten ei ihme, että he välillä jättävät muutoksista kertomisen myöhäiseen.
Itse asiassa molempia osapuolia pyydetään tekemään mahdottomia; kehittäjien halutaan olevan ajatuksen lukijoita, jotka pystyvät näkemään asiakkaiden mieleen ja toisaalta asiakkaiden halutaan olevan selvännäkijöitä, jotka pystyvät ennustamaan tulevaisuutta. Molemmilta pyydetään siis mahdottomia yliluonnollisia kykyjä. Kun tämän todella sisäistää, on muutosmyönteisyys jo hyvin paljon helpompaa molemmin puolin.
Päätä myöhäisessä vaiheessa
Monille meistä on helpompaa ja tärkeää nähdä ainakin jonkin matkaa tulevaisuuteen, eikä kovin moni oikein pidä elämästä epävarmuuksien kanssa. Joten me tykkäämme, että on tehty päätöksiä ja linjauksia, joita kohti voimme suunnistaa. Ketteryyteen kuuluu, että päätökset tehdään silloin kuin niitä tarvitaan, eikä päätöksiä myöskään pitäisi joutua odottamaan.
Perusajatus on, että asioita tehdään yhdessä niin, että uutta tuotetta tai ominaisuutta päästään kokeilemaan. Vasta kokeilun jälkeen päätämme, olemmeko oikealla reitillä kehittämisessä vai onko tarvetta suunnata tekemistä uudelleen.
Ajattelun uudistus
Muutosta ei missään nimessä pitäisi kokea vaikeana asiana, eikä tehtäviä muutoksia myöskään pitäisi kohdella virheinä. Me yhdessä, niin tekijät kuin asiakkaat, tunnustamme olevamme ihmisiä ja erehtyväisiä.
Me olemme tässä yhdessä. Ymmärrämme yhdessä, että emme ole ajatuksen lukijoita, ja emme kykene ennustamaan kaikkea aukottomasti. Yhdessä kokeilemme, testaamme ja korjaamme tuotetta niin pian kuin mahdollista, että saamme asiakkaalle parhaan mahdollisen lisäarvon tuotteesta.
Teemme kaikki parhaamme sen hetkisten tietojemme mukaan, ja välillä huomaamme olevamme väärässä. Ketterään kehittämiseen kuuluu olennaisena palasina kokeileminen, jossa on tärkeätä hyväksyä jatkuva tarve muutokselle. Opimme muutoksista ja tämä on tehokkain tapa, jolla toimintamme kehittyy jatkuvasti.
Tervetuloa muutos!