Tässä blogisarjassa kerromme verkkosivuston sisällöntuotantoon, sisältöjen optimointiin ja hallintaan hyviä vinkkejä ja periaatteita. Sarjan sisältö on koottu yleisistä asiakkaiden kipupisteistä, sekä omista parhaista käytänteistämme.
Sisältöjen tuottaminen verkkosivustolle sivustouudistuksen yhteydessä, täysin uutta sivustoa luodessa tai olemassa olevan sivuston sisältöjä kehittäessä voi tuntua alkuun vaivalloiselta urakalta. Mistä oikein lähteä liikkeelle ja mitä kaikkea tulisi huomioida? Olit sitten sisältöjen noviisi tai nobelisti, kokosimme avuksesi muutaman tärkeän perusperiaatteen, joiden avulla pääset työssäsi alkuun.
Kun tunnistat kohdeyleisösi ja tiedät heidän tarpeensa, pystyt personoimaan viestisi juuri heille sopivaksi. Sisällön tulisi vastata käyttäjien kysymyksiin ja ohjata heidät seuraaviin toimenpiteisiin. Varmista, että käyttäjältä tarvitut toimenpiteet ja seuraavat askeleet ovat sisällössäsi selkeästi esillä ja ohjeet niihin on helppo löytää ja ymmärtää.
Hyvä sisältö täyttää seuraavat odotukset: se on löydettävää, selkeää, saavutettavaa, siitä on apua ja se on osa kokonaisuutta. Tässä vielä lyhyesti jokaisesta osa-alueesta:
Kun olet suunnitellut sisällön on aika ryhtyä toimeen. Tässä parhaat vinkkimme itse sisällön tuottamiseen:
Pidä käyttäjien tarpeet aina etusijalla ja heitä turha jargon romukoppaan. Käytä mieluummin niitä termejä mitä kohdeyleisösikin käyttää, kuin niitä, miten esim. yrityksessäsi toiminnot tai yksiköt on jaoteltu. Käyttämällä kohdeyleisöllesi tuttuja termejä parannat myös hakukonenäkyvyyttä sivustosi osalta, kun hakutulokset vastaavat sitä mitä käyttäjät hakevat. Näiden termien tunnistamiseen hyvänä apuna toimii hakusanatutkimus.
Vältä turhan informaation jakamista ja keskity olennaiseen - vältä siis pitkien sisältöjen tuottamista vain pitkän sisällön takia, oli kyse sitten mistä tahansa formaatista. Laadukas sisältö on tiivistä ja selkeää ilman tarpeetonta rönsyilyä. Vähemmän on usein enemmän!
Älä turhaan säästä tärkeintä informaatiota sivun loppuun, vaan tuo se esille mahdollisimman aikaisin. Harvempi käyttäjä lukee kaikkia sivun tekstejä, joten helpotat tiedon löytymistä, kun tuot käyttäjiä kiinnostavimmat asiat heti näkyviin.
Vältä luomasta turhaan monia yksittäisiä sivuja, etenkin jos sisältö on kovin lyhyttä ja sen voisi koota samaan paikkaan yhdelle sivulle. Käytä sivun sisällä selkeitä otsikoita ja rytmitä tekstiä väliotsikoilla, jotta olennainen tieto on helppo löytää silmäilemällä.
Hyödynnä brändisi äänensävyä johdonmukaisesti. Se auttaa luomaan tunnistettavan ilmeen läpi sivuston ja sisältöjen.
Tekoäly voi olla suureksi avuksi niin tekstin, kuvien kuin vaikka videoidenkin tuottamisessa. Siitä on hyötyä myös yksittäisissä tarpeissa, kuten vaikka oikeakielisyyden tarkistamisessa tai otsikon vaihtoehtojen ideoinnissa. Käytä sitä apuna, mutta älä turvaudu siihen täysin - muista aina tarkistaa tekoälyn tuotokset että ne vastaavat totuutta ja kuulostavat siltä, miten ihminen puhuisi ihmiselle.
Vaikka tekstisisällöt ovat tärkeitä, ne eivät aina ole paras vaihtoehto, ainakaan yksinään. Mieti, missä muodossa viestisi välittyy parhaiten: video, kuva, taulukko vai ehkä graafi? Sopivan formaatin hyödyntäminen parantaa viestisi perillemenoa ja tekee sisällöstäsi kiinnostavamman. Muista kuitenkin huomioida saavutettavuus eri formaateissa, ja käyttäessäsi esim. kuvana olevaa graafia, selitä kuvassa oleva tieto tekstinä, jotta ruudunlukijat ymmärtävät myös sisällön.
Kun sisältö itsessään on valmista, viimeinen askel on vielä saattaa ne käyttäjien saataville. Varmista, että tiedät itse, tai joku muu yrityksessäsi tietää miten julkaisujärjestelmää käytetään.
Valitse lopuksi sisällöllesi sopiva esitystapa – oli se sitten tietty sivupohja tai joustavasti sijoiteltavat elementit. Hyödynnä samanlaisissa sisällöissä samanlaisia elementtejä ja esitystapoja, jotta sisällöt ja niiden muodostamat kokonaisuudet ovat johdonmukaisia.
Sisältöjen tuottaminen verkkosivustolle voi tuntua haasteelliselta, mutta suunnittelemalla ja huomioimalla yllä mainitut periaatteet pääset pitkälle - muista kohdeyleisösi, valitse sopivat formaatit ja tuota sisältöä harkiten ja laadukkaasti. Näin varmistat, että sisältösi palvelee sekä käyttäjiä että yritystäsi parhaalla mahdollisella tavalla.
Autamme mielellämme sisältöihin liittyvissä haasteissa kaikissa sivuston elinkaaren vaiheissa!
Sisältöstrategia
Sisältösuunnittelu
Sisältöaudit