Skip to content

Sisältö ensin - miksi verkkosivusto kannattaa suunnitella sisältö edellä?

Tässä blogisarjassa kerromme verkkosivuston sisällöntuotantoon, sisältöjen optimointiin ja niiden hallintaan hyviä vinkkejä ja periaatteita. Sarjan sisältö on koottu yleisistä asiakkaiden kipupisteistä, sekä omista parhaista käytänteistämme. 

 Verkkosivustojen sisällöntuotanto on mielestämme yksi kaltoin kohdelluimmista osa-alueista sivustojen uudistuksissa, sekä jo olemassa olevien sivustojen kehityksessä. Usein sivustojen visuaaliseen suunnitteluun ja tekniseen kehitykseen panostetaan suurin osa ajasta sekä budjetista, ja julkaisupäivän lähestyessä sisällöt vain syötetään paikalleen viime metreillä. 

Sisältö ensin - mitä se tarkoittaa ja miksi se kannattaa? 

Sisältö ensin -ajattelumalli ottaa sisällöt huomioon ensimmäisenä asiana uuden projektin alkaessa, ja pitää ne framilla läpi suunnitteluvaiheen. Tässä lähestymistavassa priorisoidaan sisällön suunnittelu, luominen ja järjestäminen ennen visuaalista suunnittelua ja teknistä kehitystyötä.    

Jos mietitään miksi käyttäjät tulevat sivustollesi, on vastaus yllättävän yksinkertainen. He etsivät jotain tietoa. Tietoa, joka on jonkinlaisena sisältönä sivullasi. Ei upeimpia animaatioita, sykähdyttävimpiä lomakeupotuksia tai vinhasti vaihtuvia heroelementtejä. Upealla designilla ja laadukkaalla teknisellä toteutuksella on toki aina äärettömän suuri merkitys ja iso paikka meidänkin sydämessämme, mutta koemme, että liian usein itse sisältö jää niin pahasti tässä kisassa paitsioon, että edes tuomaria ei tarvita sen viheltämiseen. 

Mitä hyötyä sisältö ensin -ajattelusta on? 

Kun sisällöt otetaan mukaan keskusteluihin alusta saakka, koko projektissa tehtäviä valintoja voidaan tehdä sisältötarpeet edellä. Näin vältytään siltä, että projektin loppuvaiheessa sisällöt pitää vain mahduttaa suunniteltuun ja toteutettuun ulkoasuun ja julkaisujärjestelmään - näissä tilanteissa lopputulos on harvemmin yhtenäinen.

Listasimme tärkeimpiä hyötyjä sisältö ensin -lähestymistavassa: 

  • Käyttäjälähtöisyys: Sisältö ensin -mallissa korostuvat käyttäjien tarpeet. Keskittymällä näihin käyttäjäkokemuksesta tulee intuitiivisempi ja mukavampi.  
  • Viestien selkeys: Kun lähdetään liikkeelle sisällöistä, kirkastetaan heti alkuun myös pääviestit, kohderyhmät ja tavoitteet, ja viesteistä saadaan hiottua johdonmukaisia ja brändin näköisiä.  
  • Saavutettavuus ja käytettävyys: Sisältöjä priorisoivalla lähestymistavalla saavutetaan usein myös saavutettavia ja helppokäyttöisiä sivustoja, kun sisällöt ja niiden rakenteet on suunniteltu huolella jo alussa.  
  • Visuaalisen suunnittelun lähtökohdat: UI-suunnittelussa voidaan heti ottaa huomioon sisältötarpeet ja räätälöidä ulkoasua ja elementtejä tukemaan haluttuja viestejä. Näin tekemällä vältytään siltä, että jälkikäteen tarvitsee tehdä muutoksia, kun sisällöt eivät sovi oikein mihinkään valmiiksi valettuun muottiin.  
  • Teknisen kehityksen ohjaava tekijä: Kun sisältöjen määrä ja erilaiset tarpeet tiedetään ennakkoon, voidaan myös teknisessä toteutuksessa tehdä näitä tukevia valintoja niin arkkitehtuurin kuin erilaisten frameworkienkin suhteen. Myös julkaisujärjestelmissä voidaan tehdä räätälöintejä sisältöjen tarpeisiin, esimerkiksi hyödyntämällä yhden postityypin tietoja useammassa paikassa tai luomalla integraatioita toisista järjestelmistä esim. henkilötietojen ajantasalla pitämiseen. Myös teknisen toteutuksen osalta säästetään aikaa ja rahaa, kun sisältöjen tarpeet on huomioitu, eikä jälkikäteen törmätä umpikujiin jo tehdyn toteutuksen kanssa.  
  • Hakukonenäkyvyys: Hakukoneet arvostavat laadukasta sisältöä. Panostamalla sisältöön koko projektin ajan olet julkaisun yhteydessä jo tehnyt tarvittavan työn, eikä julkaisun jälkeen tarvitse enää tuskailla, miksi sivusto ei löydy hausta toivotulla tavalla tai tärkeimmillä hakusanoilla.

Miten voin itse toteuttaa sisältö ensin -ajattelutapaa? 

  1. Luo sisältöstrategia

    Sisältöstrategian luominen auttaa hurjasti ja on hyvä tapa lähteä liikkeelle. Sisältöstrategia toimii selkärankana kaikelle sisältötekemiselle - se sisältää ohjenuorat kohderyhmistä ja heidän tarpeistaan, kohderyhmille sopivat teemat ja aiheet, kanavat, tavoitteet, mittarit sisältöjen mittaamiselle, sekä suunnitelman sisältöjen ylläpitoon ja hallinnointiin. Kun kaikki tämä on suunniteltu, on helpompaa lähteä luomaan uusia sisältöjä tai päivittämään vanhoja, kun kaikki tietävät miten ja kenelle sisältöjä tehdään. 

  2. Osallista muita

    Ota sisältöihin liittyviin keskusteluihin mukaan kaikki avainhenkilöt ja päätöksentekijät mahdollisimman aikaisessa vaiheessa projektia. Näin kaikkien mielipiteet tulevat kuulluiksi ja sisällöille saadaan hyväksynnät riittävän ajoissa, jotta projektin aikataulu ei ota osumaa loppumetrien hyväksyntäkierroksilla sisältöjen tarkistusten ja validointien viivästymisestä.  

  3. Uskalla kokeilla ja varaudu muokkauksiin

    Paraskaan sisältö ei ole heti valmis – uskalla siis lähteä kokeilemaan ja muista, että sisältöä voi ja pitääkin muokata jälkikäteen tarpeen mukaan. Jos huomaat esim. analytiikasta, että sisältö ei toimikaan ajatellulla tavalla, sitä voi parannella pitkin matkaa.
      

Yhteenveto 

Verkkosivustojen sisällöt ja niiden suunnittelu jää liian usein huomiotta teknisen ja visuaalisen suunnittelun vierellä. Ajattelemalla sisältöä ensin asetat sisällön suunnittelun projektin alkuun. Tämä lähestymistapa parantaa sivuston käyttäjäkokemusta, saavutettavuutta ja käytettävyyttä sekä selkeyttää viestejä. Sisältö ensin -ajattelu myös ohjaa teknisiä ratkaisuja alusta alkaen oikeaan suuntaan ja parantaa hakukonenäkyvyyttä. Hyödynnä sisältöstrategiaa sekä avointa keskustelua avainhenkilöiden kanssa. Uskalla myös kokeilla ja muokata sisältöä jälkeenpäin, ja pyydä tarvittaessa ammattilainen avuksi urakassa. 

Vaikeuksia lähteä liikkeelle tai liikaa ajatuksia samaan aikaan? 

Autamme mielellämme sisältöihin liittyvissä haasteissa kaikissa sivuston elinkaaren vaiheissa.  Tarvittaessa toteutamme nykytilanteen selvittämistä varten sisältöjen auditoinnin, jonka pohjalta on hyvä ponnistaa eteenpäin.  

Ota yhteyttä

Tutustu sisältöpalveluihimme tarkemmin:

Sisältöstrategia 
Sisältösuunnittelu
Sisältöaudit