Bing lanseerasi aiemmin ensimmäisenä ChatGPT -integraation hakuun, mutta nyt toukokuussa pidetyn I/O-konferenssin jälkeen asiantuntijat ovat sitä mieltä, että Google on kuitenkin valovuosia kilpailijaansa edellä esiteltyään uusimman tulokkaansa teköälykeskusteluun - Search Generative Experiencen tai lyhyemmin SGEn.
Tiedämme siitä vielä vähän, mutta tiedämme että se voi muuttaa kaiken.
Mistä tässä "uudessa Googlessa" oikein on kyse?
Google on kehittänyt hakukoneensa toimintaa ja tulee antamaan generatiiviselle tekoälylle aitiopaikan hakutulosten kärjessä. Uusi layout on vasta rajatussa koekäytössä, mutta jatkossa emme tule enää näkemään hakutulos-sivun yläosassa tuttuja kymmentä sinistä linkkiä, vaan meitä tervehtii värillinen laatikko, jossa on tekoälyn luoma vastaus hakuun. Luodun vastauksen oikealla puolella on osa ns. tavallisista hakuosumista, joita käytetään generoidun vastauksen lähteinä.
Jos saimme aiemmin tulokseksi linkkilistan hakutermin osuvuuden perusteella, niin nyt voimme saada pidemmän ja kattavamman vastauksen sitä vaativiin kysymyksiin. Tämä vaikuttaa suuresti tiedonhakuun, erityisesti monitahoisten kysymysten kohdalla kuten "miten maksimoida kymmenen päivän loma Espanjassa sähköautolla" tai "miten parhaiten valmistaa ahdistunut lapsi koulun alkuun".
Generatiivinen tekoäly luo monipuoliset vastaukset suoraan hakutulos-sivulle hyödyntäen tietoa useista lähteistä eli SGE tarjoaa kysymykseesi oman näkemyksensä datan pohjalta. Esittämällä jatkokysymyksiä, Google tarkentaa ”tilannekuvaa” uuden tiedon pohjalta.
Tältä näyttää tulos, kun googletan "missä päin Norjaa minun pitäisi käydä iäkkäiden vanhempieni kanssa":
Hakutulokset sisältävät tuttuun tapaan linkkejä eri sivustoille, kuvia ja "ihmiset myös kysyvät" -osion. Ensimmäinen osuma Tripadvisorin sivustolta osuu hyvin hakutarkoitukseen. "Ihmiset myös kysyvät" –osion sisällöistä ei ole apua etsimääni, eikä sen jälkeen tulevista linkeistäkään. Toisen hakutuloksen 59 vinkistä ensimmäinen esimerkiksi ehdottaa surffausta Lofooteilla tammikuussa.
Jos googletan saman Search Generative Experiencella, näyttää tulos hyvin erilaiselta:
Ja tältä näyttää oikean ylälaidan lähteinä käytettyjen linkkien lista laajennettuna:
Vaikka löysin nykyisestä Googlesta jonkinlaisen vastauksen kysymykseeni, oli vastaus vain yhden henkilön henkilökohtainen mielipide ja tarina siitä, kuinka hän matkusti vanhempiensa kanssa Norjassa.
SGE:n avulla sain paljon monitahoisemman vastauksen, joka oli ottanut huomioon matkaseurueeni kokoonpanon. Lähteet keskittyivät paljon enemmän siihen, että matkaan oli lähdössä myös vanhempia ihmisiä.
Sain linkkejä, joissa kerrottiin miksi eläkeläisten pitäisi matkustaa Norjaan. Sain myös linkin Rhode Islandin yliopiston opiskelijoiden opintomatkasta Norjaan, jolla keskityttiin vanhustenhoitoon. Lisäksi sain osumia vanhuksille sopivasta "scenic road tripistä” Norjassa. Vaikka näissäkin on osuvuudeltaan hajontaa, on niistä kaikki parempia kuin surffailu Lofooteilla.
Tripadvisor ei ollut kokonaan kadonnut tuloksista, vaan se löytyi orgaanisten hakutulosten ensimmäiseltä ja toiselta sijalta. Sitä ei kuitenkaan oltu käytetty tekoälyn luoman vastauksen lähteenä. Huomattavaa on myös se, kuinka paljon tekoälyn luoma vastaus todellisuudessa vie tilaa näytöllä.
Hakutulokset ja sen myötä tapamme hakea muuttuvat. Googlesta voi jatkossa saada vastauksen kysymykseensä klikkaamatta ollenkaan ulos hakutuloksista.
Google keskittyy generatiiviseen tekoälyyn, koska he haluavat tarjota parhaan hakukoneen ja koska he ovat jo pitkään kamppailleet hakutulosten heikkenevän laadun kanssa. Yhä suurempi osa hauista on tehtävä uudelleen ja uudelleen, jotta Google ymmärtää, mitä etsit.
Google on ajan myötä myös menettänyt tiedon etsijöitä muun muassa Redditille ja TikTokille. Arvostelut ja kokemukset vaikuttavat niissä monesta aidommilta kuin Googlen yleisissä hakutuloksissa. Osa käyttäjistä ei luota Googlen tuloksiin ja näkevät että yritykset ovat ”ostaneet" tiensä orgaanisen haun huipulle käyttämällä aggressiivisia SEO-tekniikoita.
Hakutarkoitus on ollut pitkään tärkeä sekä Googlelle että meille, jotka työskentelemme hakukoneoptimoinnin parissa. SGE tulee auttamaan Googlea ymmärtämään hakutarkoituksia entistä paremmin ja mahdollistamaan hakijoille osuvamman ja tarkemman sisällön tarjoamisen.
AI ei kuitenkaan ole uusi juttu Googlelle. He ovat työskennelleet tekoälyn kanssa vuosikymmeniä konepellin alla, mikä on jo johtanut merkittäviin parannuksiin haun laadussa. Esim. täysin uudella tavalla semantiikkaa ymmärtävä BERT on suora seuraus tekoälystä. Seuraavaksi tuli MUM , joka oli 1000 kertaa tehokkaampi kuin BERT. Nykypäivän SGE perustuu edellä mainittuun LLM (Large Language Model) MUM:iin ja PaLM 2:een. SGE:hen liittyvät suunnitelmat ovat aiemmin kulkeneet nimellä Project Magi, mikäli uudistukset kuulostavat hieman tutulle.
SGE:n avulla Google tarjoaa käyttäjille helpomman tavan tutkia erityyppisiä sisältöjä verkossa. Se listaa sinulle linkit, joihin tekoälyn luomat vastaukset pohjautuvat, jotta voit myös itse tarkistaa tiedon laadun. Hakukokemus on aivan uudenlainen ja käyttäjä voi halutessaan sukeltaa syvemmälle aiheisiin ja löytää helposti paljon laajemman sisältömaailman.
Kun aiemmin syötimme avainsanoja saadaksemme parhaat mahdolliset osumat, voimme nyt kysyä kokonaisia kysymyksiä. Saamme parempia vastauksia myös ns. long tail -avainsanoihin eli moniosaisiin hakulausekkeisiin. Sen sijaan, että tekisimme useita hakuja yhdellä avainsanalla, voimme tehdä yhden haun käyttäen useita avainsanoja kerralla.
Hakutulosten yläosassa on mainittu, että tekoäly on kokeellinen. Sillä on hyviä ja huonoja puolia. Tekoälyvastausta ei esim. aina saa kysymyksiin lainkaan. Yksinkertaisiin hakuihin, kuten “pähkinät”, ei myöskään ole aina tarjolla laajempaa vastausta.
Google on ollut ankara YMYL-sivuille (Your Money, Your Life) eli sisällölle, joka voi vaikuttaa talouteen tai terveyteen. Et voi saada tekoälyn luomaa vastausta esim. lääketieteellisiin kysymyksiin. Google itse sanoo pyrkivänsä pitämään hakutulosten laadun mahdollisimman korkealla, kun kyse on aiheista, joissa tiedon laatu on kriittinen.
AI-snapshot pitää tällä hetkellä kovasti bullet pointeista, ja monella kielellä lausevastausten laatu on heikko, mutta tämän pitäisi parantua siihen mennessä, kun SGE kussakin maassa julkaistaan. Näyttää myös siltä, että on olemassa sivustoja (kuten Pinterest), jotka saavat tällä hetkellä tarpeettoman paljon tilaa AI-tilannekuvan kolmena tärkeimpänä lähteenä. Tämäkin parantunee ajan myötä, mutta tällä hetkellä se huonontaa hakutuloksia.
Alla esimerkki tekoälyn luomasta vastauksesta verrattuna Rich Snippetiin (laajennettu hakutulos, joka nostaa linkin sisältöä tulokseen). Tekoälyvastaus punaisessa neliössä, Rich Snippet sinisellä.
Tekoälyn vastaus kysymykseen aurinkovoiteen tahraavuudesta on paljon kattavampi kuin Rich Snippetin. Vastauksissa on sama teema - avobentsoni - mutta vastauksen yksityiskohtaisuudessa on suuri ero. Sivusto, joka on orgaanisesti ykkönen, The Spruce, sisältyy myös tekoälyn luomien vastausten kolmen parhaan lähteen joukkoon, mutta sen tarjoamaa tietoa on yhdistetty muiden lähteiden tarjoamaan tietoon.
Uutta SGE:ssä on myös se, että Google muistaa alkuperäisen hakusi, jos kysyt jatkokysymyksen kohdasta “Ask a follow-up". Kysyimme "mikä menetelmä on testatuin ja toimii?" mainitsematta erityisesti aurinkovoidetta.
Kysymyksen alle tulee näkyviin, kuinka Google on ymmärtänyt kysymyksen ja sen alle ymmärretyn pohjalta haetut tulokset. Tässä kohtaa Google ei tarjonnut enää tekoälyyn pohjautuvaa vastausta, vaan normaaleja hakutuloslinkkejä. Tämä vahvistaa ajatusta, että "kymmenen sinistä linkkiä" ei välttämättä poistu kokonaan, vaan Google tulee jatkossakin ohjaamaan käyttäjiä klikkaamaan hakutuloksista muihin sisältöihin, kuten Aleyda Solis blogikirjoituksessaan kirjoittaa.
SGE:n lanseeraus Suomessa on vielä kaukana. Mutta tuleeko se olemaan SEO:n kuolema? Todennäköisesti ei. SGE:n avulla hakumahdollisuudet avautuvat ja hakukoneita voi käyttää tehtäviin, joihin et sitä ennen ole käyttänyt. Haun ydin tulee olemaan sama: hakijalla on tarve ja hakukone antaa vastauksen. Klikkausprosentti eli se kuinka moni klikkaa linkkiä hakutuloksesta eteenpäin muille sivustoille tulee kuitenkin laskemaan. Klikkausprosentin lasku on tosin jatkunut jo pitkään, joten tämä ei ole mitään uutta.
SGE:n tulo ei siis tarkoita, että jatkossa emme saa enää yhtään orgaanista kävijää, mutta orgaanisten vierailijoiden prosenttiosuus voi laskea. Mitä tulee konversioihin, voi konversioprosentti hausta jopa nousta. Käyttäjät ovat tehneet suuren osan tutkimuksestaan jo haussa ja heillä on korkeampi ostoaie, kun he siirtyvät lopulta jollekin ulkopuoliselle sivustolle. He ovat varmempia siitä, että heille heidän kyselyidensä lopuksi tarjottu verkkosivusto on se oikea. Joten liikennettä saattaa tulla vähemmän, mutta liikenne on laadukkaampaa.
Hakusanoista ja hakusanojen määrästä voi tulla vähemmän tärkeitä tai vaikeampia mitata. Varsinkin keskustelutilaan siirryttäessä – on mielenkiintoista nähdä, kuinka hakusanat tullaan jatkossa raportoimaan.
Kun optimoit ihmisiä varten, optimoit myös Googlea varten ja päinvastoin. Ihmisiä varten optimoinnilla ei ole häviäjiä, vain voittajia.
Universaalin designin lisäksi uskomme, että työstämme teknisen SEO:n parissa on tulossa entistä tärkeämpää. Voit kirjoittaa maailman hyödyllisintä sisältöä, mutta jos tekoäly ei pysty indeksoimaan sitä, on peli menetetty.
Kun SGE saapuu, strukturoidun datan merkitys todennäköisesti vain kasvaa. Tietojen strukturoinnista on hyötyä tekoälylle. Verkkosivustot, joissa käytetään hyvin ja tehokkaasti strukturoitua dataa, näkyvät enemmän Googlen tekoälykuvassa.
Kun tarkastelemme Googlen uusimpia algoritmipäivityksiä, ei ole epäilystäkään siitä, että ainutlaatuinen, hyödyllinen sisältö, jossa on hyvä käyttökokemus ja joka vastaa hakutarkoitukseen, on edelleen kaiken optimoinnin peruskulmakivi. Verkkosivustojen sisällön tulee perustua todelliseen asiantuntemukseen, luotettavuuteen, auktoriteettiin ja uskottavuuteen. Myös Google on riippuvainen uudesta, päivitetystä sisällöstä palvellakseen käyttäjiään.
Hakutapamme ja työskentelytapamme SEO:n osalta tulee kuitenkin muuttumaan SGE:n myötä. Tällä hetkellä Search Generative Experienceen on pääsy odotuslistalla oleville ihmisille Yhdysvalloissa. Se milloin se rantautuu Suomeen, on vielä hämärän peitossa. Google kun on tunnettu tuotteidensa pitkistä testausajoista, Gmail avattiin testattavaksi jo vuonna 2004, mutta se julkaistiin varsinaisesti vasta vuonna 2009.
Jäämme innolla odottamaan.
Toivottavasti pidit lukemastasi! Jos tarvitset apua esimerkiksi hakukoneoptimoinnissa tai analytiikassa, niin ota yhteyttä janne.miettinen@knowit.fi ja sovitaan tapaaminen.
Voit myös käydä tutustumassa hakukonemarkkinoinnin palveluihimme. Nostetaan yhdessä palvelusi hakukonenäkyvyys uudelle tasolle!
Jos tekoälylle optimointi kiinnostaa enemmän niin suosittelemme blogiartikkeliamme Onko tekoälylle optimointi uusi SEO?