Sivustolle osoittavat linkit ovat olennainen osa hakukoneoptimointia ja yksi tärkeimmistä tekijöistä Googlen algoritmissa, kun se päättää minkä sivun palauttaa hakutuloksissa. Jos sivustollesi osoittaa paljon linkkejä arvovaltaisilta sivustoilta, joilla on korkea Domain Authority eli domainin arvo, kasvattaa se Googlen luottamusta sivustoosi eli ns. TrustRank-arvoa. Toisin sanoen mitä enemmän sivustollesi on hyviä linkkejä, sitä paremmat sijoitukset sivustosi saa hakutuloksissa.
Mutta miten käytännössä voit kasvattaa sivustollesi osoittavien linkkien määrää?
Pohjimmiltaan kyse on hyvästä sisällöstä, johon muut haluavat linkittää. Toisin sanoen linkkien kasvattaminen ei toimi ilman laadukasta, muille arvokasta sisältöä. Ensimmäinen askel on siis luoda hyvää sisältöä ja pyrkiä tuomaan se esille.
Millaista hyvän sisällön sitten tulisi olla? Nopeasti hutaistuihin sisältöihin ei kannata edes pyrkiä saamaan linkkejä, koska niistä ei ole lukijoille hyötyä ja ne vain asettavat sinut ja yrityksesi huonoon valoon.
Alla esimerkkejä sisältötyypeistä, jotka useimmin vetoavat lukijoihin ja joihin mielellään linkitetään.
Oppaat
Perusteelliset ja kattavat oppaat johtavat usein hyviin linkkeihin. Toimialalta kuin toimialalta löytyy todennäköisesti monia aiheita, joista kirjoittaa. Oletetaan, että myyt valokuvaustarvikkeita - ilmeinen opas voisi olla esimerkiksi "Täydellinen opas kaikkeen, mitä aloittelijan tarvitsee tietää valokuvauksesta".
Oppaiden luonti linkkien hankkimista varten vaatii, että niiden tulee olla täysin tyhjentäviä eli sisältää kaikki oleellinen tieto kyseisestä aiheesta. Oppaasi on oltava valitsemasi aiheen ”go to” -opas. Silloin muut mieluummin linkittävät sisältöösi kuin alkaisivat itse luomaan pyörää uudelleen.
Tutkimustieto ja data
Toinen linkkien houkuttelemiseen sopiva sisältö on tutkimustieto ja data - varsinkin jos sinulla on pääsy sellaiseen dataan, johon muilla ei ole. Oletetaan, että sinulla on lasten vaatteita ja leluja myyvä verkkokauppa. Voit kerätä tietoja, vaikka siitä, minkä tyyppiset vaatteet tai merkit myyvät erityisen hyvin juuri nyt. Voi myös olla, että tietojesi perusteella voit sanoa jotain siitä, kuinka paljon lapsiperheet käyttävät rahaa leluihin.
Esimerkki tästä lähestymistavasta on Ahrefs, joka on kirjoittanut artikkelin, jossa on paljon tilastoja hakukoneoptimoinnista ja hakutuloksissa sijoittumisesta.
Jos sinulla ei ole omaa dataa saatavilla, voit käyttää hyväksesi tieteellisiä artikkeleita ja tilastoja ja niiden pohjalta esitellä aihettasi perusteellisesti eri näkökulmista. Mahdollisuuksia on monia. Tärkeää on, että luot ainutlaatuisia sisältöjä, joita muut toimialallasi tai kohderyhmässäsi pitävät hyödyllisinä ja/tai kiinnostavina. Hyvällä tuurilla voit saada linkkejä hyvinkin arvostetuista lähteistä.
Infografiikka
Lisäksi infografiikka eli datan tai tiedon visualisointi tarjoaa mahdollisuuksia. Toisin kuin perusteellinen opas, infograafin tulee välittää tietoa nopeasti ja selkeästi. Tämä tekee siitä helposti jaettavan (ja helposti linkitettävän), koska se on helppo tapa välittää muille tietoa ja oivalluksia.
Voit toki sisällyttää infograafeja oppaisiisi ja tutkimussisältöihisi tehdäksesi niistä vielä paremmin linkattavia, mutta infograafit voivat myös helposti toimia itsenäisinä sisältöinä.
Hyvä esimerkki tästä lähestymistavasta on Spotify, joka käyttää markkinoinnissaan hyvin infografiikoita, tarjoamalla esimerkiksi koonteja eri vuosien kuunnelluimmista artisteista.
Pidä sisällöstäsi ääntä
Arvokkaan sisällön tuottamiseen tehdyn kovan työn jälkeen on houkuttelevaa levätä ja odottaa, että linkkejä alkaa ilmestymään. Jotta saat työstäsi kaiken irti, sinun on kuitenkin pyrittävä saamaan oikeat ihmiset ja tahot löytämään sisältösi, joko maksetulla mainonnalla tai etsimällä ilmaisia tilaisuuksia näkyä.
Voit pyrkiä esim. tunnistamaan ne verkkosivustot, jotka voisivat olla kiinnostuneita tarjoamastasi tiedosta ja joilla on korkea domain-auktoriteetti. Voit tehdä tämän tutkimalla Ahrefsin tai vastaavien työkalujen avulla. Tämän jälkeen voit ottaa yhteyttä sivustojen omistajiin, mutta muista tehdä kyselystäsi personoitu, jotta se ei tunnu massapostitukselta.
Verkkosivustojen tavoittaminen on aikaa vievää, joten voit ottaa projektiin mukaan esimerkiksi organisaatiosi viestintäosaston tai palkata ulkopuolisen toimiston hoitamaan asiaa. Heillä voi olla myös paljon muitakin ideoita siitä, kuinka voit saada oikeat ihmiset löytämään sisältösi.
Hyvä sisältö on siis ensisijainen tapa saada vahvoja linkkejä, mutta alla vielä kaksi lisää.
Voit saada hyviä linkkejä tutkimalla, onko toimialasi arvovaltaisilla verkkosivustoilla rikkinäisiä linkkejä muille sivustoille eli linkkejä, jotka osoittavat virhesivulle tai sivustoon, jota ei enää ole. Näiden löytämiseen voit käyttää Ahrefsin kaltaisia työkaluja.
Valitse Ahrefsissa Rikkinäiset linkit –raportti ja näet luettelon verkkosivuston rikkinäisistä lähtevistä linkeistä.
Jos huomaat, että verkkosivustolla on kuollut lähtevä linkki, voit tutkia, onko sivustollasi vastaavaa sisältöä, johon voisi olla järkevää linkittää. Jos kyseessä on verkkosivusto, jolta todella haluat linkin, voit jopa luoda sisältöä tähän tarkoitukseen.
Kun olet valinnut sopivan sisällön sivustoltasi tai luonut sopivan uuden sisällön korvaamaan kuolleen linkin sisällön, voit ottaa yhteyttä verkkosivuston omistajaan, kertoa hänelle kuolleesta linkistä ja tarjota hänelle linkkiä verkkosivustollesi. Tällä on yleensä hyvä onnistumisprosentti, sillä sen sijaan, että pyytäisit jotakuta tekemään sinulle palveluksen linkittämällä sinuun, teet heille palveluksen pitämällä heidän verkkosivustonsa ajan tasalla.
Viimeinen linkkienrakennusvinkki on kuin reikien etsimistä juustosta.
Siihen kuuluu alasi eniten hyvillä linkeillä linkitetyn sisällön tunnistaminen. Koska linkit vaikuttavat positiivisesti sijoituksiin, sisältö löytyy usein alasi tärkeiden avainsanojen hakutulosten kärkisijoilta.
Kun sinulla on yleiskatsaus parhaasta sisällöstä, on aika laittaa kriittiset lasit päähän ja etsiä niistä kaikki elementit, joita voidaan parantaa (kaikki reiät juustossa). Ehkä sisältö on vanhentunutta, ei tarpeeksi perusteellista, huonosti kommunikoitu tai sisältää suoranaisia virheitä.
Seuraavaksi voit luoda uutta sisältöä, joka korjaa kaikki kilpailijoiden sisällöissä havaitsemasi puutteet. Kun oma versiosi on valmis, voit ottaa yhteyttä kaikkiin kilpailijoiden sisältöön linkittäviin tahoihin ja näyttää heille uuden ja parannetun version. Jos verkkosivuston omistaja on jo linkittämässä ulos ja olet luonut aiempaa parempaa sisältöä linkin aiheesta, on mahdollista, että hän haluaa linkittää sinun sisältöösi nykyisen sisällön sijaan.
Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle hyötyä! Jos tarvitset apua esimerkiksi hakukonemarkkinoinnissa, sisältöstrategian luomisessa tai verkkosivustosi sisällön/käyttäjäpolkujen/teknisen setupin optimoinnissa, niin ota yhteyttä janne.miettinen@knowit.fi ja sovitaan tapaaminen.
Voit myös käydä tutustumassa hakukonemarkkinoinnin palveluihimme. Nostetaan yhdessä palvelusi hakukonenäkyvyys uudelle tasolle!
Lue myös oppaamme hakukoneoptimointistrategiasi teknisen osan aloittamiseen, jossa kerromme, kuinka voit varmistaa, että verkkosivustosi täyttää kaikki verkkosivustolle asetetut tekniset vaatimukset.