Blog | Knowit

Mitä yhteistä on swimrunilla ja ketterällä ohjelmistokehityksellä

Kirjoittanut Johanna Väisänen | Jun 7, 2017 10:00:00 PM

Molemmissa on sprinttejä! :)

Perinteisessä ohjelmistokehityksessä kuten vesiputousmallissa ensin iso könttä määritellään, sitten toteutetaan ja lopulta se mätkähtää testaukseen. Ketterässä kehityksessä tämä on jaettu pieniin paloihin ja ohjelmistoa toteutetaan lyhyissä pätkissä. 

Swimrunissa juostaan ja uidaan lyhyitä pätkiä. Siinä juostaan luontopolkua pitkin lammen rantaan, uidaan lammen yli ja juostaan taas metsän läpi seuraavan järven rantaan uimaan. Tai käänteisesti: uidaan saarelle, juostaan saaren yli ja uidaan taas seuraavaan saareen.  

Välillä ohjelmistokehitysprojekti tuntuu samalta kuin swimrun. Ensin juostaan ketterästi ja eteneminen on joutuisaa, mutta sitten yllättäen tulee vastaan este. Ohjelmistoprojektissa se on ongelma - Swimrunissa se on vesistö. Siitä yritetään räpiköidä yli. Yleensä tulee paljon harhavetoja ja oikeaa suuntaa joudutaan tarkastamaan useamman kerran matkalla. Aikaa palaa koko ajan ja eteneminen on työlästä. Kun este on vihdoin ylitetty, on ihan voittaja fiilis! Ohjelmistoprojektissa on tuuletuksen paikka, kun ongelman juurisyy vihdoin ratkeaa.

Koko ajan ei kuitenkaan ole voittajafiilis. Välillä molemmat tuntuvat ihan työltä. Swimrunissa pitää tehdä pitkäjänteistä peruskuntotreeniä, jotta jaksaa maaliin asti kisassa. Ohjelmistokehityksessäkin on paljon ihan sitä peruskauraa, jota vain pitää tehdä että saadaan valmista. 

Molemmissa on myös mutkia matkalla. Swimrunissa metsäpolku mutkitteleen niin, että olen monesti vetänyt mutkan suoraksi ja eksynyt reitiltä. Ja taas palaa sitä kallisarvoista aikaa. Ohjelmistoprojektissa taas asiat paljastuvatkin mutkikkaammiksi kuin alunperin kuviteltiin ja määrittelyyn/toteutukseen/testaukseen palaakin paljon enemmän aikaa kuin alunperin kuviteltiin.

Myös olosuhteet voivat yllättää. Tänä vuonna kevät oli niin viileä, että swimrun kausi avattiin lumisateessa. Ohjelmistokehityksessäkin voi tulla yllätyksenä esimerkiksi ympäristön vaihto. "Täh? Eihän tämä skulaa enää ollenkaan täällä asiakkaan ympäristössä! Kyllä se kehityksessä toimi ihan hyvin!". Näitä molempia tilanteita olen ollut todistamassa. 

Se onko swimrunilla ja ohjelmistokehityksellä oikeasti mitään analogiaa? Se jääköön lukijan harkinnan varaan. :)

Kiitos Knowit Oy:lle liikuntaseteleistä. Maksoin niillä swimrun-kurssin. 

 

Sprintti kertaa kaksi: 

Swimrun Sprintti

  • Sprintti (Sprint) on kokonaismatkaltaan alle 20 kilometriä pitkä kilpailu, jossa uidaan ja juostaan vuorotellen. Todelliset swimrun-kilpailut ovat kaikki yli 30 kilometriä pitkiä taipaleita. Juoksu- ja uintiosuuksien pituudet ja määrät vaihtelevat aina joka kilpailussa paikallisen maaston ja ratasuunnittelun mukaan.

 Scrum Sprintti

  • Sprintti (Sprint) on scrumin ydin, enintään kuukauden pituinen tai sitä lyhyempi aikaraja, jonka sisällä tuotetaan “valmiin” määritelmän täyttävä, käyttökelpoinen ja potentiaalisesti julkaisukelpoinen tuoteversio. Sprinteillä on sama pituus koko kehityksen ajan. Uusi sprintti alkaa välittömästi edellisen päätyttyä. (Wikipedia)

 

Lisätietoja:

http://www.swimrunfinland.com
https://www.facebook.com/groups/SwimrunFinland
http://www.swimrun.fi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Scrum

Tutustu myös Testaus- ja laadunvarmistuskoulutuksiimme sekä Laadunvarmistus-palveluihimme