Mistä tiedät tarvitsevasi datastrategiaa?
Esteet datasta saatavien liiketoimintahyötyjen konkretisoitumiselle ovat harvoin datan teknisestä keräämisestä ja muokkaamisesta johtuvia. Sen sijaan todelliset haasteet liittyvät datan hallintaan, omistajuuteen ja datan hyödyntämiseen.
Tehokkaan datastrategian tulisi läpileikata koko organisaatio ja olla jokaisen yksikön vastuulla, jotta datasta voidaan saada maksimaaliset liiketoimintahyödyt. Monissa organisaatioissa datan hallintaan liittyy selkeyden puutetta.
Usein ei tiedetä, kenen vastuulla data on tai ketkä sitä hyödyntävät. Epäselvät roolit ja vastuut heijastuvat pitkällä aikavälillä datan laadun heikkenemiseen ja haasteisiin datan hallinnassa. Näiden ongelmien ratkaiseminen on keskeistä datastrategian onnistumiselle.
Tunnistatko näitä haasteita organisaatiossasi?
Jos kohtaat seuraavia haasteita, voi olla aika ryhtyä toimiin ja kehittää datastrategiaa:
1. Datan tekninen hallinta on haastavaa- Jos organisaatiosi kamppailee datan keräämisen, tallentamisen, muokkaamisen tai raportoinnin kanssa, tämä viittaa selkeän datastrategian tarpeeseen.
- Jos ihmiset eivät tiedä kenen vastuulla tietty kokonaisuus on tai vastuulliset ovat tietämättömiä siitä, mitä vastuiden piiriin kuuluu, voi se olla merkki datastrategian puutteesta
- Jos päätöksentekoon liittyy viiveitä tai päätökset perustuvat epätäydelliseen tietoon, datastrategia voi tuoda ratkaisun nopeampaan ja paremmin informoituun päätöksentekoon.
- Kun dataa ei jaeta tehokkaasti eri osastojen välillä tai osastot käyttävät erillisiä, yhteensopimattomia järjestelmiä, voi datastrategian hallintamalli olla avain ongelman ratkaisuun.
- Jos organisaatiosi jää jälkeen kilpailijoista, erityisesti datan hyödyntämisessä kilpailuetuna, on datastrategia ratkaisevan tärkeä menestystekijä.
- Jos organisaatiosi on kokenut tietoturvaloukkauksia tai kamppailee sääntelyn noudattamisen kanssa, datastrategia auttaa hallitsemaan näitä riskejä ja parantamaan tietosuojaa.
- Jos organisaatiosi ei tiedä, miten data voisi tukea liiketoimintastrategiaa tai jos se ei pysty määrittelemään, mitä lisäarvoa data voisi tuottaa, datastrategia auttaa luomaan tämän ymmärryksen.
Datastrategia mahdollistaa tehokkaan operatiivisen toiminnan sekä valmiudet liiketoiminnan kehitykseen
Hyvä datastrategia tarjoaa selkeän suunnan ja puitteet datan hyödyntämiselle, mikä on olennaista yrityksen kilpailukyvyn vahvistamisessa. Lisäksi datastrategia auttaa kohdentamaan resursseja tehokkaammin, mikä voi johtaa merkittäviin kustannussäästöihin ja tehostaa organisaatiosi toimintaa. Datastrategia varmistaa, että data on saatavilla, laadukasta ja ajantasaista, mikä mahdollistaa luotettavan raportoinnin ja analytiikan.
Tämä auttaa tunnistamaan operatiivisia pullonkauloja, optimoimaan resurssien käyttöä ja parantamaan prosessien tehokkuutta. Esimerkiksi tuotantoprosessien, toimitusketjun tai asiakaspalvelun optimointi datan avulla voi vähentää kustannuksia ja parantaa suorituskykyä, mikä näkyy suoraan parempana operatiivisena tehokkuutena.
Pohja innovaatiolle ja uuden hyödyntämiselle
Datastrategian avulla myös valmiudet liiketoiminnan kehitykseen paranevat merkittävästi. Strategia ohjaa datan keräämistä, analysointia ja hyödyntämistä niin, että se tukee uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamista ja innovaatioiden kehittämistä.
Uuden teknologian, kuten esimerkiksi tekoälyn hyödyntämisessä datastrategia on välttämätön. Se varmistaa, että organisaatiolla on käytössään riittävän laadukasta ja ennen kaikkea jäsenneltyä dataa, joka on edellytys tekoälyratkaisujen kehittämiselle ja toiminnalle.
Ilman selkeää tiedon hallintaa voi tekoälyä olla vaikea soveltaa tehokkaasti, koska ratkaisujen käyttämä data määrittelee suurelta osin sen, miten hyödyllinen ja laadukas tietty ratkaisu loppujen lopuksi on.
Olennainen osa kestävyysraportointia ja vaatimustenmukaisuutta
Myös kestävyysvaikutukset ovat keskeisessä roolissa yritysten datastrategioissa. Selkeämpi tiedon hallinta sekä roolit ja vastuut datan ympärillä mahdollistavat tarkemman kestävyyteen liittyvien tavoitteiden seurannan ja raportoinnin, mikä auttaa yritystäsi vastaamaan sidosryhmien odotuksia. Samalla datastrategian tavoite on varmistaa, että yrityksesi noudattaa tietosuoja- ja tietoturvavaatimuksia, mikä vähentää juridisia riskejä.
Ota käyttöösi organisaatiosi tärkein voimavara – nyt
Datastrategia ei siis pelkästään paranna kustannustehokkuutta ja mahdollista uusimpien teknologioiden, kuten generatiivisen tekoälyn, hyödyntämistä järkevästi ja oikeassa paikassa. Se myös edistää kestävää kehitystä, joka on ratkaiseva kilpailutekijä nykypäivän globaalissa liiketoimintaympäristössä.
Jos tässä tekstissä listatut haasteet kuulostivat tutulta, nyt on oikea hetki aloittaa datastrategiatyö. Data voi olla organisaatiosi arvokkain voimavara – kunhan sitä hyödynnetään strategisesti.
Kirjoittaja: Juuso Viljanen (Head of Offering, Data & Analytics) vastaa Knowitilla datan & analytiikan palveluiden kehittämisestä, niin että ne vastaavat asiakastarpeisiin. Roolissaan Juuso yhdistää teknistä toteutusta ja liiketoiminnan ymmärrystä, luoden asiakaskeskeisiä palveluja. Juuso toimii myös johtavana konsulttina valituille asiakkaille.
Ota yhteyttä
Juuso Viljanen, Head of Offering, Data & Analytics