Skip to content

Miksi hankinta on yrityksen kestävyyden Most Valuable Player?

Hankinnan ammattilaiset tietävät, ettei hankinta suinkaan ole liiketoimintaa jarruttava ”pakollinen paha”, vaan arvoketjun strateginen linkki, joka toimii toimitusketjun ylä- ja alavirran rajapinnassa. Kun hankinnan strateginen rooli tunnistetaan, sen tuoma lisäarvo ei rajoitu vain kustannussäästöihin tai riskienhallintaan, vaan se tukee esimerkiksi kannattavan ja asiakkaita parhaiten palvelevan valikoiman rakentamisessa, uusien tuotteiden ja innovaatioiden tuomisessa markkinoille sekä palvelukyvyn optimoinnissa.

Hankinnat_blogi_1

Kuten sanottu, hankintaihmisille tämä on selvää. Mutta kuinka usein hankintaosaajatkaan tulevat pohtineeksi oikeasti pitkää aikaväliä ja hankinnan linkkiä vastuullisuusstrategiaan – puhumattakaan vastuullisesta hankintastrategiasta? Toimittajien valintakriteereihin on ehkä lisätty muodollisesti vastuullisuussitoumukset, jotka yhteistyön aloittamisen jälkeen unohdetaan, tai ostotilauksiin on liitetty Code of conduct, jolla oma selusta turvataan pahimman sattuessa.

Mutta monessako organisaatiossa vastuullisuus on aidosti integroitu hankintaprosesseihin? Tämä on ymmärrettävää, sillä hankinnan hektisessä arjessa on todennäköisesti tarpeeksi tulipaloja sammuteltavana, eivätkä vastuullisuuskysymykset ole välttämättä ensimmäisenä To Do -listalla. Varsinkaan, kun valitettavan monessa organisaatiossa hankinta saa muutenkin todistella strategista asemaansa yhä uudestaan ja uudestaan.

Tee hankinnasta vastuullisuuden tukipilari

Hankinnalla on kuitenkin asemansa vuoksi kriittinen rooli organisaation kestävyyden varmistamisessa – ja kestävyys on pitkällä aikavälillä kaiken liiketoiminnan elinehto. On vaikeaa kuvitella montakaan yritystä, jotka kaksoisolennaisuusanalyysissään ovat voineet todeta, ettei hankinnassamme ole mitään sosiaaliseen, taloudelliseen tai ympäristövastuuseen liittyviä riskejä. Riskejä minimoimalla ei kuitenkaan saavuteta vastuullisen hankinnan täyttä potentiaalia. Joten viimeistään nyt kannattaa tunnistaa hankinnan rooli vastuullisen liiketoiminnan ajurina!

Ensimmäinen askel on tunnistaa hankinnan rooli, tavoitteet ja vaikutusmahdollisuudet. Tässä blogissa kerron, miksi hankinta on kriittinen tekijä vastuullisuustyössä – kestävyyden integroiminen hankintastrategiaan ansaitsee oman kirjoituksensa. Seuraavaksi esittelen muutamia ydinpointteja, jotka todistavat teesini.

Hankinta on arvoketjun liima

Hankinnalla on hyvä käsitys liiketoiminnan kokonaisvaltaisista tarpeista ja se toimii siltana eri toimintojen – kuten myynnin, valikoimanhallinnan ja jälkimarkkinoinnin – välillä. Kun hankinta on mukana varhaisessa vaiheessa hankintaprojekteissa, se voi ohjata ratkaisuja, jotka palvelevat koko arvoketjua, ja toimia ns. sisäisenä myyjänä.

Hankinnan tekninen ja markkinaosaaminen auttaa valitsemaan kestävämpiä, laadukkaampia ja kustannustehokkaampia ratkaisuja jo suunnitteluvaiheessa. Huomioimalla koko tuotteen tai palvelun elinkaari vältetään huollon ylikuormittumista sekä ylimääräisiä kustannuksia ja ympäristökuormaa, joita esimerkiksi liian nopeat tuotevaihdokset tai huonot materiaalivalinnat voivat aiheuttaa. Parhaassa tapauksessa elinkaarta mietitään asiakkaalle asti; kuinka pitkään tuote on käyttökelpoinen ja miten kalliiksi sen hävittäminen tulee (sekä euroissa että ympäristölle). Strateginen hankinta ohjaa koko arvoketjua, ei vain hankinta- tai tuotantoketjua.

Hankinnan markkina- ja tuoteymmärrys on strateginen ase

Hankinta tuntee markkinat, toimittajat ja tuotteet läpikotaisin. Se on perillä viimeisimmästä teknologisesta kehityksestä, toimittajien uusimmista (kestävämmistä) innovaatioista sekä kysyntään, saatavuuteen ja kustannustasoon vaikuttavista muutoksista – kuten geopoliittisista tapahtumista ja regulaatiosta. Tämän kokonaisvaltaisen tietämyksen myötä se osaa ehdottaa vaihtoehtoisia ratkaisuja, kuten kestävämpiä materiaaleja, tehokkaampia tuotanto- tai kierrätysmalleja (esim. modulaarisuus) tai laadunvarmistuksen keinoja (esim. sertifikaatit ja standardointi).

Hankinta johtaa toimittajasuhteita ja hallitsee riskejä pitkäjänteisesti

Suurin osa yritysten kestävyysvaikutuksista tapahtuu arvoketjun yläpäässä. Hankinta toimii portinvartijana sille, ketkä pääsevät osaksi yrityksen toimitusketjua. Tämä on erityisen tärkeää riskienhallinnan näkökulmasta, sillä usein mitä monimutkaisempi toimitusketju, sitä enemmän riskejä jää pimentoon ja niitä on hankalampi kontrolloida.

Lisäksi hankinta käy jatkuvaa vuoropuhelua tärkeimpien toimittajien kanssa, ja yhteistyössä voidaan kehittää esimerkiksi toimittajien materiaalitehokkuutta, kiertotaloutta ja kuljetusten optimointia. Hankinnalla on tärkeä rooli kestävyyden seuraamisessa ja mittaamisessa esimerkiksi auditointien ja datan keräämisen kautta.

Lopuksi

Tiivistettynä, hankinta on kriittinen osa arvoketjua ja sillä on ainutlaatuinen asema riskien ja mahdollisuuksien tunnistajana ja pitkäjänteisen kestävyysmuutoksen ajurina. Se voi vaikuttaa paitsi ostamiseen, myös koko liiketoimintamalliin.

Lopuksi otsikon hengessä urheilumetafora; hankinta rakentaa joukkueelle mahdollisuuden onnistua valitsemalla parhaat pelikumppanit ja oikeat varusteet, ja vaikka se ei ehkä tee näkyvimpiä maaleja tai upeimpia tuuletuksia, ilman sitä koko peli voi kaatua.

Kaipaatko tukea vastuullisen hankintastrategian luomiseen? Ota meihin yhteyttä alla olevalla lomakkeella, ja rakennetaan yhdessä kestävämpää hankintaa!

Ota yhteyttä