Konversioiden parantaminen verkkosivuston sisältöjen avulla
Tässä blogisarjassa kerromme verkkosivuston sisällöntuotantoon, sisältöjen optimointiin ja hallintaan hyviä vinkkejä ja periaatteita. Sarjan sisältö on koottu yleisistä asiakkaiden kipupisteistä, sekä omista parhaista käytänteistämme.
Onko sivustollasi sisältöä, jonka tavoitteena on jokin tietty konversio, esimerkiksi yhteydenotto, tuotteen ostaminen, oppaan lataaminen tai uutiskirjeen tilaaminen, mutta konversioita ei tule riittävästi? Sisältöjä optimoimalla voit tehostaa haluttuja tavoitteita, usein yllättävänkin helposti.
Lue alta vinkkimme tilanteen korjaamiseen!
Tehosta CTA-painikkeita
- Painikkeen tekstin on hyvä olla aktiivinen kehote, esim. "Tilaa ilmainen opas", sen sijaan, että tekstinä olisi geneerisempi "Klikkaa tästä". Pienillä tekstimuutoksilla voi olla yllättävänkin suuri merkitys.
- Tekstin on hyvä kertoa käyttäjälle, mitä seuraavaksi tapahtuu – siirtyykö hän esimerkiksi maksamaan vai vasta esikatselemaan tilaustaan. Nyansseilla on merkitystä käyttäjän tukemisessa esimerkiksi ostosta tehdessä.
- Suosi painikkeissa lyhyitä tekstejä ja säästä pidemmät lauseet muualle.
- Tarkista, että painikkeet ovat erottuvia ulkoasultaan ja sijaitsevat paikassa, josta ne löytää loogisesti. Pitkällä sivulla saman toiminnon tekemiseen voi tarvittaessa olla myös useampi painike, esim. sivun alussa sekä lopussa.
Keskity microcopyyn
Microcopylla tarkoitetaan pieniä lyhyitä tekstejä sivuston käyttöliittymässä, jotka auttavat toimintojen tekemisessä ja sujuvoittavat käyttökokemusta. Hyvänä esimerkkinä microcopysta ovat yllä käsitellyt CTA-painikkeet.
Microcopyn optimointi voi usein auttaa myös konversioissa. Tarkista siis painikkeiden lisäksi ainakin vielä nämä kohdat ja tee tarvittaessa muutoksia tai testaa eri variaatioita A/B-testauksen avulla:
- Lomakkeiden otsikot ja kenttien ohjetekstit
- Navigaation tekstit
- Pop-up-toimintojen tekstit
- Virheilmoitusten tekstit
- Chatbotin tekstit
- Vahvistusviestit
Hyvänä esimerkkinä kenttien ohjetekstistä on Yelpin hakukenttä, joka auttaa käyttäjää hakemisessa tuomalla esiin ehdotuksia, mitä kaikkea voi hakea:
Kuva: Content Science Review
Microcopyn on hyvä olla käyttäjää auttavaa ja rohkaisevaa, mutta mukaan voi lisätä myös brändin tone of voicea, kuten Mailchimp on tehnyt:
Kuva: Content Science Review
Optimoi käyttäjäpolut
- Jos haluamasi konversio vaatii käyttäjältä useita vaiheita ja klikkejä, on todennäköistä, että polku koetaan liian vaikeana ja se jätetään kesken. Tarjoa käyttäjille siis mahdollisimman lyhyitä polkuja haluamaasi lopputulokseen ja karsi kaikki ylimääräiset häiriötekijät käyttäjän näkökulmasta.
- Esimerkiksi, jos tavoitteenasi on kasvattaa uutiskirjeen tilaajamääriä, tee liittymisestä mahdollisimman helppoa ja kerro mitä arvoa tarjoat: kysy käyttäjältä vain se mitä tarvitaan ja kerro lomakekentän yläpuolella lyhyesti, mitä hyötyä liittymisestä on – esimerkiksi alennuskupongit tai uutuuksista kuuleminen ensimmäisten joukossa.
Rakenna luotettavuutta
- Kiinnitä huomiota tekstien selkeyteen ja oikeakielisyyteen – tämä antaa käyttäjälle tunteen siitä, että yritykseesi voi luottaa. Jos teksti on sekavaa tai siinä on paljon virheitä, tämä voi hämmentää käyttäjää, saada hänet poistumaan sivustoltasi ja valitsemaan toisen paikan asioida.
- Tuo aidot käyttäjäkokemukset esille arvosteluiden avulla ja vahvista näiden avulla käyttäjien tyytyväisyyttä.
- Jos saatavilla on luotettavaa tutkimustietoa tai testimoniaaleja, tuo ne esille.
- Jos sivustollasi on maksutoimintoja, tarjoa ne luotettavien kumppanien kautta.
- Varmista, että sivustollasi on SSL-sertifikaatti, evästeitä hallitaan oikeaoppisesti ja tuo saataville tietosuojaseloste, mikäli keräät ja käsittelet henkilötietoihin rinnastettavaa tietoa.
Luo sopiva kiireen tuntu
- Tuo sopivissa määrin käyttäjälle esille tarve toimia käyttämällä esim. seuraavia lauseita: "Toimi nyt", "Rajoitettu erä", tai "Vain muutama jäljellä".
Helpota käyttäjän huolia
- Voit tuoda käyttäjien yleisimmät huolet esille jo tuotteeseen tai palveluun liittyvällä sivullasi ja vastata niihin. Epäröinnin vähentämiseksi voit käyttää apuna myös UKK-osioita (usein kysytyt kysymykset), tyytyväisyystakuuta tai kokeilujaksoja.
- Anna käyttäjälle varmistuksia siitä, että hänen tekemänsä toiminnot ovat onnistuneet – näytä esim. oston jälkeen kiitossivu, joka vahvistaa ostoksen onnistuneen, ja lähetä tilausvahvistus sähköpostiin.
Korosta hyötyjä heti alussa
- Tuo tuotteen tai palvelun parhaat ja relevanteimmat hyödyt esille heti alussa, jotta käyttäjä näkee ne ensimmäisenä.
Testaa ja optimoi
- Käytä A/B-testausta apuna esimerkiksi eri CTA-tekstien tai otsikoiden toimivuuden parantamiseen.
- Käytä sivustosi analytiikkatyökaluja apuna käyttäjien käytöksen ymmärtämisessä ja hyödynnä myös kuumakarttoja, jotka näyttävät ymmärrettävällä tavalla sivujen kiinnostavimmat ja klikatuimmat kohdat.
- Tee muokkauksia dataan perustuen, jolloin voit varmistua siitä, että päätöksillä on taustalla muutakin kuin mutuilua.
Yhteenveto
Konversioiden optimoimiseksi sivustosi sisällöissä ole valmis tukemaan ja auttamaan käyttäjää läpi koko käyttäjäpolun. Varmista, että CTA-painikkeet ovat selkeästi näkyvillä ja niissä oleva kehote on tehokas. Optimoi pienet käyttöliittymätekstit ja lyhennä käyttäjäpolkuja, jotta käyttäjät pääsevät helposti haluttuun lopputulokseen. Pyri rakentamaan luotettavuutta oikeakielisyydellä ja aidoilla käyttäjäpalautteilla. Sisältöä on hyvä testata mm. A/B-testauksen avulla ja käyttäjistä saatua dataa kannattaa hyödyntää päätöksenteon tukena muutoksissa.
Vaikeuksia lähteä liikkeelle tai liikaa ajatuksia samaan aikaan?
Autamme mielellämme sivuston konversioihin liittyvissä haasteissa. Tarvittaessa toteutamme nykytilanteen selvittämistä varten sisältöjen auditoinnin, jonka pohjalta on hyvä ponnistaa eteenpäin.
Ota yhteyttä