Blog | Knowit

Brändivetoinen kulttuuri luotsaa matkaa kohti kilpailuetua vahvistavan asiakaslupauksen toteutumista

Kirjoittanut Henri Mattila | Sep 26, 2024 5:50:42 AM

Vahva brändi luo yhteisen tavoitteen, johon kaikkien on innostava sitoutua 

Brändi on strateginen työkalu, jonka tehtävänä on toimia liiketoimintastrategian peilinä sekä ulkoisille että sisäisille sidosryhmille. Vahva brändi luo itseään toteuttavan narratiivin, mikä ohjaa jokaista toimenpidettä ja näyttää selkeän suunnan, mihin pyrimme ja mitä haluamme viestiä.  

 Muun muassa Google, Kone, Ikea ja Unilever ovat tunnettuja vahvoja brändejä, joita yhdistää vahva selkeä suunta niin sisäisesti kuin ulkoisestikin; suunta, joka on onnistuttu kristallisoimaan selkeästi työntekijöille, asiakkaille ja muille tärkeille sidosryhmille kuten omistajille. Nämä kansainvälisesti tunnetut brändit ovat systemaattisesti johtaneet toimenpiteitä kohti tavoiteltavaa, kilpailuetua tuottavaa brändipositiota erottuvien tuotekonseptien, vaikuttavan asiakaskokemuksen ja ainutlaatuisen markkinointiviestinnän avulla. 

Ne ovat olleet innovatiivisia edelläkävijöitä tulevaisuuden suunnan määrittämisessä ja merkityksen luomisessa sisäisesti. Tämä on luonut vahvaa työnantajamielikuvaa ja lojaliteettia paitsi nykyisten myös potentiaalisten työntekijöiden keskuudessa. 

 

 Työntekijäkokemus = Asiakaskokemus 

 Brändin tulee olla sisäinen ohjuri, jonka avulla asiakaslupaus lunastetaan jokaisessa kohtaamisessa. Merkityksellinen brändi antaa työntekijälleen sekä merkityksen ja motivaation työskennellä yrityksen puolesta, mutta myös luvan ajatella isommin ja toimia rohkeammin.  

 Vahva brändi auttaa luomaan itseohjautuvaa kulttuuria, jota tiedostamattomastikin noudatetaan ja luo sosiaalisesti turvallisen ympäristön brändin mukaiselle rohkealle ajattelulle. Se tuo tarvittavaa fokusta päätöksentekoon ja toimintaan: jokainen päätös ja toimenpide pitäisi peilata sitä kautta, vahvistaako se haluttua markkinapositiota. Ilman tätä rohkeutta ei esimerkiksi Nike olisi kyennyt kantaaottavaan ja rohkeaan markkinointiviestintään – taustalle tarvittiin vahva käsitys siitä, mitä Nike työntekijöineen ja asiakkaineen edustaa. 

 

Brändi-vetoinen kulttuuri tuottaa asiakkailleen enemmän lisäarvoa 

 Selkeä suunta, lupaus ja turvallinen ympäristö luovat kykyä innovoida aidosti uutta ja merkityksellistä. Brändi toimii laadunvalvojana ja ohjurina koko liiketoiminnalle, tuotekehitykselle, asiakaskokemukselle sekä innovaatioille. Kun lupaamme markkinoille jotain ainutlaatuista, tuo se velvollisuuden myös lunastaa sen. Ilman vahvaa brändin mukaista johtamista ja kulttuuria Applen tuotteet tuskin olisivat aina olleet niin loppuun asti harkittuja, vaan todennäköisesti paine liiketoiminnallisten tarpeiden palvelemisesta olisi tuonut ne markkinoille huomattavasti keskeneräisempinä. Tulevaisuuden kilpailu parhaista työntekijöistä kansainvälistyy ja kiristyy. Yhä useampi työnhakija haluaa löytää työlleen aidon merkityksen, jonka merkityksellinen brändi voi tarjota.  

 

 Me Knowitilla uskomme brändin kantavaan voimaan pitkäaikaisen liiketoiminnan kasvun strategisena työkaluna. Näin rakennat brändiohjautuvaa kulttuuria: 

  1. Kiteytä brändisi syvin olemus inspiroivaksi tarinaksi, joka puhuttelee sekä liiketoimintaa, työntekijöitä että asiakkaita. 
  2. Ymmärrä mitä muutos tarkoittaa organisaation eri tasoilla ja päivittäisissä työtehtävissä.  
  3. Konkretisoi mitä tarina tarkoittaa konkreettisesti kaikissa asiakaskohtaamissa. 
  4. Määrittele mitä muutoksia tarvitaan ja miten johtamiskulttuuria tulisi kehittää, jotta pystytään lunastamaan tavoiteltu markkinapositio ja asiakaslupaus. 
  5. Mittaa suoriutumista ja kehitä toimintaa systemaattisesti. 

Kiinnostuitko? Ota rohkeasti yhteyttä ja jutellaan lisää – meillä on pitkä kokemus ja monipuolinen osaaminen liiketoimintalähtöisestä brändiajattelusta. Kiteytetään yhdessä yrityksesi ainutlaatuinen markkinapositio ja brändin merkitys kaikille sidosryhmille.  

 

Tutustu palveluihimme:

Brändi ja markkinointi | Asiakaskokemusstrategia | Asiakkuusmarkkinointi