Skip to content

Aitous, tavoitteellisuus ja ajoitus: lue viisi tärppiä sosiaalisen median mainontaan

Moni sortuu varmasti ajoittain ajattelemaan, että sosiaalisen median julkaisut oivaltavilla teksteillä ja näyttävillä kuvilla keräävät automaattisesti näkyvyyttä ja reaktioita. Totuus kuitenkin on, että toivottua katselukertojen määrää ja yleisön sitoutumista on haastavaa saavuttaa ilman mainontaa.

Maksettu mainonta tuo kuvioihin mukaan kohdentamisen, mainosmuotojen sekä luovan sisällön kiemurat, joiden avulla saavutat sisällöllesi sen ansaitseman näkyvyyden. Pelkkä luottokortin numeroiden syöttäminen ei kuitenkaan riitä, vaan kampanjan toimivuuden takaamiseksi on tärkeää ottaa huomioon ainakin seuraavat viisi tekijää:

  1. Kampanjan lähtökohta
  2. Tavoite
  3. Luova sisältö
  4. Kohdennus
  5. Ajoitus

Kampanjan lähtökohdat kuntoon

On tärkeää miettiä kampanjan peruslähtökohdat kuntoon: Mitä ja kenet haluat saavuttaa kampanjallasi?

Haluatko lisätä brändisi tunnettuutta vai kenties ohjata kohderyhmän ostamaan tuotteitasi? Olipa tavoitteesi mikä tahansa, sillä on ensisijaisen tärkeä merkitys sisältöjen lisäksi kohdennus-, raportointi- ja mittausmenetelmien kannalta.

Kohderyhmien mahdollisimman tarkka määrittely kulkee kampanjan mukana suunnittelussa alusta loppuun asti. On myös tärkeää miettiä, miten mainoksesi herättävät halutun reaktion yritystäsi, tuotteitasi tai palveluasi kohtaan. Oikean reaktion saavuttamiseksi suosittelen pohtimaan yleisön käyttäytymistä: Mitä kanavia he käyttävät? Missä he ovat, kun he näkevät mainoksen? Käyttävätkö he yrityksesi muita verkkopalveluita?

Kampanjan perimmäinen tarkoitus ja kohderyhmä määrittelevät lopulta sen, millainen lähestymistapa, kohdennus ja mainosmuoto kannattaa valita. Kun nämä peruslähtökohdat ja tavoitteet on hiottu valmiiksi, on aika kääriä hihat.

Tavoite

Oletko miettinyt, miksi osa mainossisällöistä kerää tuhansia tykkäyksiä, kun taas toisilla saat vähintään saman verran sivustoklikkejä, mutta reaktiot jäävät pohjamutiin? Kampanjan erilaiset tavoitteet ovat yksinkertainen vastaus.

Kun sisällölle valitaan oikea tavoite, se tavoittaa paremmin juuri ne ihmiset, jotka esimerkiksi klikkaavat linkkiä, katsovat videota pidempään tai reagoivat sisältöösi suuremmalla todennäköisyydellä. Jos esimerkiksi valitset Facebook-mainonnallesi tavoitteeksi sitoutumisen, osaa Facebookin Business Manager -mainonnanhallintatyökalun algoritmit tunnistaa yleisimmin sisältöihin reagoivat käyttäjät ja sen perusteella kohdentaa mainoksia juuri heille, tietäen että he reagoivat muita todennäköisimmin tarjottuun sisältöön.

Mieti siis tarkkaan, mitä haluat kampanjallasi saavuttaa. Jos tavoittelet mahdollisimman montaa verkkokauppaostoa, ei sitoutuminen välttämättä ole oikea vaihtoehto.

Luova sisältö

Kun tavoite on määritelty, on aika luoda sisältöä, joka palvelee tavoitettasi. Vaikka maksaisit julkaisusi näkyvyydestä, on tärkeää luoda mahdollisimman aitoa, mielenkiintoista ja koukuttavaa sisältöä. Selkeästi määritelty pääviesti ja osuvasti valittu mainosmuoto tukevat kampanjan tarkoitusta oivaltavasti, luovasti ja myös kohderyhmiesi tarpeita palvellen.

Rahalla ei saa kaikkea, vaan on myös tärkeää seurata sisällöllisiä trendejä. Tällä hetkellä mainosmarkkinoilla rokkaavat liikkuvan kuvan lisäksi uutisvirtaan mahdollisimman hyvin sopivat sekä aidosti interaktiiviset sisällöt.

Kohdentaminen

Kohdentamisessa on luonnollisesti tärkeintä tunnistaa oma kohderyhmä. Näin saat brändisi äänen kuuluviin sellaisten ihmisten keskuudessa, jotka ovat potentiaalisia asiakkaitasi. Yleisimpiä kohdennusperiaatteita ovat demografiset tiedot, kiinnostuksenkohteet, remarketing sekä lookalike-yleisöt.

Facebook hyvänä esimerkkinä kohdentaa käyttäjilleen heitä kiinnostavaa sisältöä perustuen Facebookin omaan algoritmiin. Myös Instagramin kuvavirta on nykyään samanlaiseen algoritmiin perustuva, joten maksettua mainosta kohdentamalla päätyy varmemmin oikean ryhmän feediin.

Älä siis ylioptimoi kampanjaasi, vaan anna myös algoritmien tehdä työnsä ja auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi.

Ajoitus

Kilpailijoiden toiminta, sesongit ja viimeaikaiset uutiset tai tapahtumat ovat asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon kampanjan suunnittelun yhteydessä ja sen ollessa aktiivinen. Kun sosiaalisen median feedin täyttävät uutiset traagisista tai surullisista tapahtumista, voivat mainokset tuntua loukkaavilta tai mainostava yritys empatiakyvyttömältä. On tärkeää, että olet tarvittaessa varautunut joustamaan kampanjan aloittamisessa tai keskeyttämään sen hetkeksi, jos maailmalla sattuu jotain odottamatonta. 

Kontekstin tarkkailu on tärkeä taito markkinoijalle, sillä tietyt aiheet, teemat ja jopa sanavalinnat voidaan kokea mauttomina, jos asiayhteys tai ajoitus on määrä. Huonosti ajoitetulla tai loukkaavaksi koetulla mainoksella voi olla pysyvä vaikutus siihen, millaisena brändisi koetaan.

 

Knowit Experiencen palvelut 

Avoimet työpaikat

Knowit työpaikkana