Blog | Knowit

10 ainesosaa, joista syntyy hyvä B2B-verkkopalvelu

Kirjoittanut Jani Järvinen | Feb 26, 2023 11:00:00 PM

Hyvän B2B-verkkopalvelun rakentaminen ei ole rakettitiedettä, mutta se on oma taiteenlajinsa. Seuraavassa esittelemme kymmenen osa-aluetta, joihin panostamista suosittelemme, kun palvelu on suunnattu kiireisille B2B-asiakkaille.

Selkeät KPI:t

Aloitamme jokaisen projektin asiakkaidemme kanssa määrittelemällä yhdessä palvelulle asetettavat KPI-mittarit (Key Performance Indicator). Hyvät mittarit ovat selkeitä, liittyvät liiketoimintatavoitteisiin ja ovat numeerisesti mitattavissa. Mittarit ovat tärkeitä, sillä ainoastaan siten tiedämme, tuottaako sivusto niitä tuloksia, joita haluamme. Mittarit antavat myös pohjan jatkokehitykselle.  

Mittareita voivat olla esimerkiksi orgaaninen liikenne, liidien määrä, kulutettujen sisältöjen määrä, uutiskirjeen tilaukset, ladatut materiaalit ja chatbottien kanssa käydyt keskustelut.

Tiedätkö sinä, toteuttaako yrityksesi sivusto sille annettua tehtävää tehokkaasti? Tuottaako se tuloksia, jotka tukevat liiketoimintaanne? Onko teillä selkeä näkymä analytiikkaan ja mittareihin, esimerkiksi dashboardin muodossa?

Asiakaslähtöinen rakenne 

Liian usein törmää edelleen B2B-sivustoihin, joiden rakenne on suunniteltu organisaatiokaavion mukaisesti eikä asiakkaan tarpeista lähtien. Tämä johtaa helposti tilanteisiin, joissa asiakaspolku ei ole looginen tai saumaton. Yrityksen kannalta näkökulman muuttaminen on välillä jopa kipeä, mutta kun sisäisiä siiloja onnistutaan murtamaan, palvelukokemus asiakkaalle on varmuudella onnistuneempi.

Katso kriittisesti yrityksesi verkkosivuja. Paistaako sieltä läpi organisaatiorakenne ja sisäiset prosessit? Vai onko kävijän helppo saada nopeasti käsitys mitä yrityksenne hänelle voi tarjota? Tunnetko ylipäätään asiakkaanne arjen, haasteet ja motiivit?

Puhutko samaa kieltä potentiaalisten asiakkaiden kanssa? 

Yleinen haaste B2B-sivustoilla on käytettävä terminologia. Se voi olla sisäisesti yrityksessä selkeää, mutta kaukana niistä hakutermeistä, joita käyttäjät oikeasti käyttävät etsiessään tarjoamiasi tuotteita tai palveluita. Paras tapa varmistaa, että yrityksesi puhuu kieltä, jota asiakas ymmärtää, on tehdä hakusanatutkimus. Hakusanatutkimuksella selvitetään millä hakusanoilla ja hakutermeillä käyttäjät oikeasti etsivät tietoa, palveluita tai tuotteita, joita organisaatiosi tarjoaa.

Tulosten pohjalta opit ymmärtämään kohderyhmääsi paremmin ja puhumaan asioista samalla kielellä kuin he. Tiedätkö sinä, millä hakutermeillä alasi palveluita ja tuotteita haetaan?

Hakukoneoptimointi 

Vaikka sivustosi olisi kuinka hyvä, ei siitä ole paljoa iloa, jos sillä ei ole kävijöitä. Hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivuston muokkaamista siten, että se on teknisesti ja sisällöllisesti mahdollisimman helposti hakukoneiden löydettävissä ja tarjoaa samalla vierailijoille mahdollisimman hyvän ja hyödyllisen käyttökokemuksen.

Onko sivustosi kävijämäärät sellaisella tasolla, johon voit olla tyytyväinen? Onko sivustosi optimoitu hakukoneita varten?

Hyvin suunnitellut asiakaspolut 

Harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta, yritysten perimmäinen pyrkimys on myydä tuotteita tai palveluita. Siksi sivuston tehtävänä tulisi nähdä tämän tekeminen mahdollisimman helpoksi potentiaaliselle asiakkaalle. Jos tuotteita tai palveluita ei ole suoraan myynnissä verkossa, on tärkeää, että käyttäjälle on selkeää, miten toimia, mihin voi olla yhteydessä missäkin asiassa ja niin edelleen.

Edellytyksenä tällä on, että potentiaaliset asiakasryhmät on tunnettava mahdollisimman hyvin. Mitkä heidän tarpeensa, haasteensa ja motiivinsa ovat? Kohderyhmähaastatteluilla saadaan ymmärrys siitä mitä tietoa he etsivät eri vaiheissa ja mistä kanavista he etsivät tietoa.

Tiedätkö minkälainen asiakkaidesi ostoprosessi on keskimäärin? Kuinka hyvin sivustosi tukee asiakasta ostoprosessin eri vaiheissa?


Moneen tilanteeseen taipuvat sisällöt 

B2B-päättäjällä ei tunnetusti ole liikaa aikaa. Toisaalta tarjoamasi palvelu tai tuote voi olla asiakkaalle iso satsaus tai muuten kriittinen, jolloin asiakas saattaa haluta perehtyä aiheeseen mahdollisimman tarkkaan. 
  
Parhaiten yleensä toimivat sisällöt, jotka menevät pintaa syvemmälle, mutta tarjoavat myös kiireiselle lukijalle mahdollisuuden nopeasti silmäilemällä nähdä pääpointit. 
  
Käyttäjillä on myös erilaisia preferenssejä minkälaisia sisältöjä he haluavat kuluttaa. Osa käyttäjistä katsoo esimerkiksi mieluummin videosisältöjä kuin lukee tekstiä verkkosivulta. Siksi joissakin tilanteissa, varsinkin jos sisältö sopii hyvin myös videoformaattiin, voi olla hyvä tarjota molemmat vaihtoehdot. 

Helppokäyttöinen käyttöliittymä 

B2B-sivustoilla on hyvä käyttää yleisesti hyväksi havaittuja konventioita, joita käyttäjät ovat tottuneet käyttämään. Liian kokeelliset käyttöliittymät voivat helposti karkottaa kiireisen B2B-asiakkaan kilpailijasi palveluun. Kannattaa muistaa, että käyttäjät eivät tule viihtymään palveluusi vaan etsimään tietoa sekä ratkaisua ongelmaansa ja he haluavat löytää sen mahdollisimman helposti. Siksi käyttöliittymässä on hyvä tarjota käyttäjälle useita vaihtoehtoisia tapoja löytää etsimänsä sisältö.


Nopeus on valttia 

Panostaminen sivustosi nopeuteen on yksi parhaita investointeja, joita voit liiketoiminnassasi tehdä. Jos palvelusi on nopeampi kuin kilpailijoillasi, on sinulla selkeä valttikortti. Odotusarvot ovat korkealla, peräti 47 % käyttäjistä odottaa verkkosivun latautuvan alle kahdessa sekunnissa. Muutaman sekunnin jälkeen kärsivällisyys alkaa helposti olemaan koetuksella ja siirtyminen kilpailijan palveluun alkaa houkuttamaan.

Nopeudella on suuri vaikutus myös sijoituksiin hakukoneissa. Sivuston nopeus mobiililaitteilla on yksi kriteeri, jonka mukaan Google arvioi palveluita. Google ohjaa käyttäjiään mieluummin palveluihin, jotka latautuvat nopeasti mobiilissa ja ovat helppoja käyttää mobiililaitteilla.

Sivuston nopeuteen vaikuttaa moni tekijä. Yksi ratkaiseva tekijä on sivuston tekninen arkkitehtuuri. Perinteisen monoliittisen julkaisujärjestelmän päälle rakennetun sivuston sijaan niin sanotulla headless-arkkitehtuurilla päästään lähtökohtaisesti nopeampiin latausaikoihin.

Vertaa oman yrityksesi sivujen latausnopeutta ja käyttökokemusta esimerkiksi toteuttamiimme Technopolis tai eQ Haku -sivustoihin, jotka ovat Jamstackilla tehtyjä headless-toteutuksia.

Toimiva tekninen arkkitehtuuri ja monipuoliset integraatiot 

Lähes kaikissa projekteissamme on iso määrä integraatioita asiakkaan muihin järjestelmiin, joiden kautta esimerkiksi tuodaan sivustolle automaattisesti sisältöä tai sivuston kautta saatuja liidejä viedään asiakkaan CRM-järjestelmään.

Hyvin suunnitellut ja toimivat integraatiot säästävät aikaa turhalta manuaaliselta työltä ja tekevät sivustosta helpomman ylläpitää asiakkaalle, kun osa sisällöistä haetaan automaattisesti integraatioiden avulla. Näin asiakkaan ei tarvitse ylläpitää samaa sisältöä kahdessa järjestelmässä.

Sisällönhallintajärjestelmän valinta on myös tärkeää. Sisällönhallintajärjestelmän tulee olla helppokäyttöinen ja sen tulee tukea yrityksen sisällöntuotantoprosessia mahdollisimman hyvin. Meillä on Knowit Experiencella vahvaa osaamista esimerkiksi WordPress-, Optimizely- ja Microsoft 365 –alustoista.

Mihin verkkosivujen ylläpitoon liittyviin prosesseihin omassa organisaatiossasi tuntuu uppoavan tolkuton määrä aikaa? Liittyykö ylläpitoon paljon manuaalista tiedonsiirtoa tai onko tietoa hankala hallita?

Liidien generointi

Lähes jokaisella B2B-sivustolla, joka ei myy tuotteitaan tai palveluita suoraan verkossa, liidien generointi on yksi tärkeimmistä tavoitteista sivustolle. Yhteydenottomahdollisuutta kannattaakin tarjota käyttäjälle aina luontevassa kohdassa asiakaspolkua. Liidien jatkojalostamisen kannalta on hyvä pystyä saamaan asiakkaalta lisätietoja hänen tarpeistaan.

Kehittyneet chatbotit tai virtuaaliassistentit ovat hyvä keino liidien hankintaan ja asiakaspalvelun sujuvoittamiseen. Parhaimmillaan chatbot on räätälöity tarkasti yrityksen tarpeisiin, kuten eQ Toimitiloille Leadoon alustaa hyödyntäen luomamme virtuaaliassistentti Helmi, joka henkii eQ Toimitilojen arvoja ja auttaa käyttäjää eteenpäin sivustolla.

Usein hyvin toimiva tapa saada lisää liidejä on tarjota ladattava tietopaketti kohderyhmää kiinnostavasta aiheesta, jonka yhteydessä käyttäjältä pyydetään markkinointilupa.

Oletko uudistamassa B2B-asiakkaille suunnattua palveluasi? Meillä on pitkä kokemus B2B-asiakkaille tehdyistä verkkopalveluista, joilla saavutetaan liiketoiminnan kannalta hyviä tuloksia. B2B-asiakkaitamme ovat esimerkiksi Technopolis, eQ Haku, Senaatti, Mandatum Life, Sanoma, Huhtamäki, Gasum, Alma Talent, Castrén & Snellman, Orion ja Luja Talo.

Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella ja katsotaan, miten voisimme auttaa sinua rakentamaan parempia verkkopalveluita asiakkaillesi!